نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی خطر ابتلا به سرطان خون در بیماران مبتلا به خونسازی کلونال

به گزارش سیناپرس، اختلال خونسازی کلونال (CH) وضعیتی است که در آن جهش های ژنتیکی مرتبط با سرطان خون لوسمی و سایر انواع سرطان خون، در خون افراد فاقد سرطان یافت می شود. این حالت پیش سرطانی، نسبتاً رایج است؛ به طوری که تقریباً در 15٪ از افراد بالای 65 سال وجود دارد، با این حال، تنها درصد کمی (حدود 4٪) از این افراد به سرطان خون مبتلا می شوند.

هیچ راه محکم و دقیقی برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان خون، در افرادی که به خونسازی کلونال مبتلا هستند، وجود ندارد. اما اکنون، یک تیم تحقیقاتی به رهبری محققان موسسه سرطان Dana-Farber یک ابزار بالینی جدید را توسعه داده است که مشخص می‌ کند خطر ابتلا به سرطان در کدام دسته از بیماران مبتلا به CH، بیشتر است.

پژوهشگران داده های نزدیک به 200 هزار شرکت کننده سالم را در Biobank انگلستان، تجزیه و تحلیل کردند. پس از بررسی ها محققان چندین معیار پیش بینی کننده خطر ابتلا به سرطان خون در بیماران CH را شناسایی کردند که شامل سن بیمار، نوع و تعداد جهش های ژنتیکی موجود در سلول های خونی، شمارش کامل خون پایین و عوامل مرتبط با حجم گلبول های قرمز، بودند.

سپس محققان، همه این معیارها را در یک الگوریتم محاسباتی ترکیب و ابزار جدیدی را ایجاد کردند. این ابزار بالینی قادر است با محاسبه امتیاز خطر خونسازی کلونال (CHRS)، خطر ابتلا به سرطان خون را در آینده پیش بینی کند.

میزان CHRS با توجه به احتمال ابتلا به سرطان، سه گروه مختلف از بیماران را تعریف می کند؛ گروه کم خطر، خطر متوسط و پر خطر. برای مثال، خطر ابتلا به سندرم میلودیسپلاستیک (MDS) یا لوسمی میلوئیدی حاد (AML) برای افراد گروه پر خطر، بیش از 50٪ است.

دانشمندان اظهار داشته اند، ابزار ما، امکان شناسایی آن دسته از بیماران مبتلا به خونسازی کلونال، که در معرض خطر ابتلا به سرطان خون هستند، را فراهم می کند. این نتایج، واقعاً هیجان‌ انگیز هستند؛ زیرا اکنون نه تنها می‌ توانیم خطر ابتلا به سرطان را در بیماران تخمین بزنیم و به کاهش اضطراب آنها کمک کنیم، بلکه می ‌توانیم گام مهمی در راه تشخیص زودهنگام سرطان خون، برداریم.

نتایج تحقیقاتی در شصت و چهارمین نشست سالانه انجمن خون شناسی آمریکا (ASH) ارائه شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل