نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سفر اعراب به ماه با فضاپیمای سامورایی ها

به گزارش سیناپرس، یک شرکت ژاپنی واقع در توکیو امروز یکشنبه با فرودگر خصوصی خود و روی یک موشک اسپیس ایکس همراه با اولین ماه‌ نورد امارات متحده عربی و یک ربات ژاپنی که برای حرکت در گرد و غبار خاکستری طراحی شده است، زمین را به مقصد ماه ترک کرد.

به گفته مقامات این شرکت، نزدیک به پنج ماه طول می کشد تا فرودگر به ماه برسد. شرکت ispace فضاپیمای خود را طوری طراحی کرده که از حداقل سوخت استفاده کند و نه تنها در هزینه ها صرفه جویی کند بلکه فضای بیشتری برای حمل محموله ها داشته باشد. بنابراین مسیری آهسته و کم انرژی به ماه را طی کرده و در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری از زمین پرواز می کند.

این فرودگر فضایی به سمت دهانه اطلس در بخش شمال شرقی ماه حرکت کرده و تا بیش از ۸۷ کیلومتر عرض و کمی بیش از ۲ کیلومتر عمق پیش خواهد رفت. ارتفاع این کاوشگر با احتساب چهار پایه آن بیش از ۲.۳ متر است.

نکته جالب توجه اینجاست که در این سفر، امارات متحده عربی ماه را با یک ماهنورد علمی کاوش خواهد کرد. این ماهنورد که به افتخار خانواده سلطنتی دبی، رشید نامگذاری شده، تنها ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۱۰ روز روی سطح ماه گردش خواهد کرد. 

گفتنی است که بر اساس اعلام این شرکت، فرودگر فوق یک توپ گرد از آژانس فضایی ژاپن را در خود حمل می کند که پس از فرود در ماه به یک ربات چرخدار تبدیل می شود. همچنین یک باتری جامد از یک شرکت ژاپنی، یک کامپیوتر و دوربین های ۳۶۰ درجه از شرکت های کانادایی با هوش مصنوعی برای شناسایی ویژگی ‌های سطح ماه توسط ماهنورد اماراتی حمل می ‌شود.

این ماموریت فضایی هاکوتو نام دارد که به زبان ژاپنی خرگوش سفید نامیده می شود. در فرهنگ عامیانه آسیایی گفته می شود که یک خرگوش سفید در ماه زندگی می کند. شرکت ispace اعلام کرد که دومین فرود در ماه توسط این شرکت خصوصی برای سال ۲۰۲۴ و فرود سوم در سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

به گزارش سیناپرس، شرکت ispace که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، پیشتر در میان فینالیست‌های مسابقه Google Lunar XPRIZE بود. البته ماهنوردی که این شرکت در آن زمان ساخت هرگز به فضا پرتاب نشد.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: apnews

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل