آرتمیس ۱ تا ساعاتی دیگر به زمین باز می گردد

به گزارش سیناپرس، امروز ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذر ۱۴۰۱، فضاپیمای بدون سرنشین اوریون ناسا اولین ماموریت ماهانه آرتمیس را به پایان رساند و توانست ۵۰ سال پس از آخرین فرود آپولو در ماه به دور ماه بگردد. فضاپیمای قطره ای شکل اوریون که حامل خدمه ساختگی متشکل از سه آدمک مجهز به حسگر است در ساعت ۲۲:۱۰ امشب به وقت ایران، در نزدیکی جزیره گوادالوپ در سواحل شبه جزیره باخا مکزیک فرود خواهد آمد.

پیشتر و در ۱۶ نوامبر مصادف با ۲۵ آبان ماه، اوریون از مرکز فضایی کندی فلوریدا با بزرگترین فضاپیمای ناسا و قوی ترین موشک حال حاضر جهان به فضا پرتاب شد. برای این مأموریت ۲۵ روزه، اوریون در کمتر از یک هفته از ارتفاع ۱۲۷ کیلومتری از سطح ماه عبور کرد و در حدود دو هفته به دورترین نقطه خود در فضا یعنی به فاصله نزدیک به ۴۳۴۵۰۰ کیلومتری زمین رسید.

این فضاپیما پس از پرتاب ماژول خدماتی که سیستم موشکی اولیه را در خود جای داده بود، با سرعت ۳۹۴۰۰ کیلومتر در ساعت یا بیش از ۳۰ برابر سرعت صوت، دوباره وارد جو زمین شده و در یک فرود آتشین ۲۰ دقیقه ای به سمت اقیانوس پیش می رود.

به گفته دانشمندان ناسا، پروژه آرتمیس که قصد دارد در این دهه انسان را به ماه بازگرداند و یک پایگاه قابل اجرا در ماه به عنوان پله ای برای اکتشافات انسانی بیشتر در مریخ ایجاد کند، با اولین ماموریت SLS-Orion آغاز شد.

به گزارش سیناپرس، جالب اینجاست که بازگشت آرتمیس ۱ به زمین مصادف با پنجاهمین سالگرد فرود آپولو ۱۷ در ماه است. ژن سرنان (Gene Cernan) و هریسون اشمیت (Harrison Schmitt) هر دو فضانورد این ماموریت جزء آخرین ۱۲ فضانورد ناسا بودند که در طی شش مأموریت جداگانه آپولو که در سال ۱۹۶۹ شروع شد، پا به ماه گذاشتند.

به گزارش سیناپرس، به گفته مقامات ناسا، در مقایسه با فضاپیماهای دیگری که فرودهای معمولی در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) داشته یا سایر سفرها را انجام می دهند، اوریون در هنگام بازگشت از ماه، گرما، سرعت و نیروهای وارده بیشتری را تجربه خواهد کرد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: livemint

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا