نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی ساختار ذهن انسان در مواجهه با نشانه‌ های روزمره

در دنیایی که پر از برند ها و نشانه های تکراری ،این امکان پذیر است که ما دیدنی ها و پیام ها را جذب کرده و آنها را در ذهن چشمانمان ذخیره کنیم. تحقیق جدیدی که در مجله روان شناسی تجربی به چاپ رسیده است این تئوری را با بررسی کردن  حافظه ما از لوگوی اپل و توانایی مشاهده ما برای یادآوری آن مورد آزمایش قرار داده . سه محقق به نام‌های بلیک، کسل و ناظریان این پرسش را مطرح کردند که آیا ما واقعا به این موارد و جزئیات توجه می کنیم؟ آزمایش های این تیم نتایج شگفت آوری را فاش کرد.

لوگوی اپل که در دنیای ما شناخته شده است زیرا از نظر بصری جذاب بوده و قدرت بازشناسی بالایی دارد و همه روزه دیده می شود. سوال اینجاست که آیا با میدان دید و قدرت جذب بصری که این لوگو در خود دارد  بازهم ما شانس خوبی برای به یاد آوردن آن داریم یا خیر؟ تحقیقات پیشین نشان داده که عملکرد حافظه می تواند برای اقلام روزانه، بسیار ضعیف باشد زیرا ذهن ما جزئیات را بررسی می کند ولی فقط قسمت های مهم را در اختیار می گیرد.

پس این سوال هم چنان باقی می ماند که آیا در معرض نمایش قرار دادن یک نماد یا شیء خاص، حافظه انسان را درباره آن بالا می برد؟ محققان این تئوری را بوسیله آزمایشی درگروهی از دانشجویان (که هر دو استفاده کنندگان اپل و کامپیوترهای خانگی بودند) مورد آزمون قرار دادند. از این دانشجویان خواسته شده بود تا با استفاده از حافظه خود لوگو را نقاشی کنند و سپس لوگوی اصلی را از بین 8 لوگوی جایگزین انتخاب کنند. این مطالعه سطح اعتماد داوطلبان را قبل و بعد آزمایش درجه بندی کرد.به طور عجیبی،فقط یک نفر از 85 شرکت کننده قادر بود به طور کامل لوگو را بکشد و تنها کم تر از نیمی از شرکت کنندگان تصویر درست را انتخاب کردند .سطح اعتماد و بازشناسی با هم همبستگی نداشت زیرا اعتماد قبل از ازمایش 55 درصد بیش تر از بعد از آن بودشرکت کنندگان به سرعت میزان اعتماد به نفسشان را با شرایط پیش آمده تنظیم کردند.

این آزمایش فهم منحصر به فردی از درستی و دقت حافظه بصری و یادآوری به وجود آورده است .محققان بر این باورند که این کارایی ضعیف ناشی از اشباع شدن توجه است. به نمایش گذاری های در حال افزایش، آشنایی و اعتماد را افزایش می دهد اما به طور قابل اعتماد بر روی حافظه تاثیر نمی گذارند. با وجود به نمایش گذاردن های بسیار یک لوگوی ساده و چشم نواز ،توجه و حافظه همیشه برای یادآوری چیزی که ما ممکن است قابل یادآوری تلقی کنیم تنظیم نشده است و این تنها بخشی از پیچیدگی ساختار مغز انسان را به نمایش در می‌ آورد و نشان می دهد که جزئیات برای مغز انسان به آن اندازه ای که فکر می کنیم مهم نیست.

منبع

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل