نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نور سبز درد را تسکین می دهد

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که استفاده از نور سبز می تواند یک راه ساده، ایمن و اقتصادی برای تسکین درد باشد. مطالعات جدید روی حیوانات، زیربنای بیولوژیکی نحوه عملکرد این نور را نشان می دهد.

دانشمندان طی سال های اخیر به بررسی اثرات تسکین درد نور سبز پرداخته و اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی وقوع آن کشف کرده اند.

نتایج یک مطالعه جدید به رهبری دکتر یو لانگ تانگ (Yu-Long Tang) عصب ‌شناس دانشگاه فودان در شانگهای، بر روی سلول‌ های چشم و مسیرهای مغزی موش ها، نشان می‌دهد که تسکین درد بر اثر نور سبز چرا و چگونه ایجاد می شود.

محققان طی سلسله آزمایش هایی کشف کردند: سلول‌ های مخروطی و میله ای چشم که نور را حس می‌ کنند به اثرات تسکین درد نور سبز در موش‌ های سالم و موش‌ های دارای مفاصل ملتهب کمک می ‌کنند.

در ادامه، محققان سلول های خاصی را غیرفعال کردند تا ببینند این مساله چه تاثیری بر احساس درد حیوانات دارد. هنگامی که آن ها سلول های میله ای را در برخی موش ‌ها غیرفعال کردند، آن حیوانات تنها با نور سبز تسکین جزئی نشان دادند، در حالی که موش‌ هایی که فاقد سلول های مخروطی بودند، هیچ نشانه ‌ای از تسکین درد را بروز نداشتند.

تانگ و همکارانش در رابطه با مطالعات خود توضیح دادند: ما دریافتیم که گیرنده های نوری مخروطی شبکیه برای احساس کاهش درد ناشی از نور سبز ضروری هستند، در حالی که سلول های میله ای نقش ثانویه ای دارند.

بررسی های بعدی نشان داد در این قسمت از مغز، نورون ها هورمونی را بیان می کنند که در سیگنال دهی درد نقش دارد. سپس این سلول‌ ها پیام را به بخش دیگری از مغز به نام هسته رافه پشتی منتقل می ‌کنند که درد را تعدیل کرده و به ‌طور موثری کلید را برای احساس درد شدید پایین می ‌آورد.

مطالعات مختلف بر روی حیوانات، مکانیسم‌ های دیگری را که با اثر ضد درد نور سبز مرتبط است، شناسایی کردند. در این رابطه، گیرنده‌ های درد در نخاع شناسایی شدند که با توجه به پیچیدگی تجربه درد، تعجب ‌آور نیست. به گزارش سیناپرس، این موضوع شامل تجربه حسی، جسمانی و روانی محرک ‌ها و سیگنال ‌هایی است که بین مغز، نخاع و گیرنده ‌های درد جهش می ‌کنند. این مطالعه موفق شد مدارهای دردی را در مغز پستانداران مشخص کند که به ورودی‌ های بصری پاسخ داده و درک ما را از یک راه ایمن و آسان برای سرکوب احتمالی آن ها گسترش می‌ دهد.

اگرچه مشخص نیست که آیا درک رنگ بین انسان و جوندگان قابل مقایسه است یا خیر، محققان معتقدند قرار گرفتن در معرض نور سبز هم در انسان و هم در جوندگان حساسیت درد را کاهش می دهد این موضوع نشان دهنده دخالت مکانیسم های مشترک بین این دو گونه است.

به گزارش سیناپرس، یافته های این مطالعات نشان می دهد قرار دادن افراد در معرض هشت ساعت نوردرمانی در روز، به طور عملی امکان ‌پذیر نیست، بنابراین محققان در تلاش هستند دریابند آیا دوره‌های کوتاه‌ تر نور سبز به عنوان درمانی در تسکین درد مؤثر است یا خیر.

کارآزمایی‌های بالینی اخیر همچنین گزارش داده ‌اند که چند ساعت درمان با نور سبز در روز باعث کاهش شدت درد در گروه کوچکی از بیماران فیبرومیالژیا و تعداد روزهای سردرد در بیماران میگرنی می ‌شود. از سوی دیگر قرار گرفتن در معرض نور سبز می تواند برای بیماران پس از جراحی مفید باشد و وابستگی آنها به مسکن ها را کاهش دهد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  Science Translational Medicine منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل