نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا این باکتری ساده به طور ناگهانی مرگبار شده است

به گزارش سیناپرس،به تازگی نوعی باکتری که به ندرت خطرناک ظاهر می شد، جان ۹ کودک بریتانیایی را گرفته است. آخرین مورد مربوط به یک دختر پنج ساله است که در یک مدرسه ابتدایی درس می خواند. این عفونت توسط باکتری به نام استرپتوکوک گروه A (GAS) ایجاد می شود.

متخصصین در حال بررسی این موضوع هستند که چرا نوعی باکتری که در گذشته نسبتا بی خطر بود، به نوع مرگباری ظاهر شده و جان چندین کودک را گرفته است. استرپتوک A یک باکتری است که معمولا روی پوست یا گلو یافت می شود. این باکتری  تحت برخی شرایط می تواند باعث بیماری و در موارد نادر، منجر به ظهور عفونت های تهاجمی تهدید کننده زندگی شود. اشکال نادر و تهاجمی بیماری ناشی از همان باکتری در چند روز گذشته چندین کودک را در بریتانیا کشته است.

در این میان یک رسانه بین المللی گزارش داد:چگونه پسری یک ساله به دلیل ابتلا به این باکتری به کما رفت. گزارش شده است که این نوزاد پسر تب های مکرر، بثورات پوستی و مشکلات تنفسی داشته و متاسفانه وضعیت او توسط پزشکان اشتباه تشخیص داده شده بود.

در حالی که طی هفته گذشته هشت مورد مرگ ناشی از این بیماری در انگلیس و ولز گزارش شده است، حدود ۴۳۷ کودک در اسکاتلند طی دو هفته گذشته به این عفونت مبتلا شده اند. عفونت فوق معمولاً خفیف و گاهی بدون علامت است، با این حال، این باکتری گاهی می تواند باعث عفونت های تهاجمی مانند مخملک را در پی داشته و حتی وارد جریان خون شده و باعث سپسیس شود.

به گزارش سیناپرس، طبق آخرین داده های آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا، موارد مخملک ثبت شده طی روزهای اخیر، بیشتر از حد معمول در این زمان از سال بوده است. بر این اساس اعلام شد نوعی باکتری به نام استرپتوکوک گروه A  می تواند باعث عفونت های مختلف شود. این عفونت ها از بیماری های جزئی تا بیماری های بسیار جدی و کشنده را شامل می شود.

این بیماری ها بسیار مسری هستند و می توانند از طریق قطرات تنفسی و تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر سرایت کنند. گلودرد استرپتوکوکی ممکن است با علائم خفیفی مانند گلودرد دردناک، تورم لوزه ها و گاهی اوقات با لکه های سفید چرک شروع شود. تب و درد در این بیماری شایع است اما سرفه به ندرت دیده می شود. فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی ممکن است دچار بثورات پوستی شود که به آن مخملک گفته می شود. اگر عفونت شدید و تهاجمی شود، می تواند منجر به سپسیس و حتی مرگ شود.

چرا این بیماری رایج ناگهان اینقدر خطرناک شده است؟

به گزارش سیناپرس، به گفته برخی کارشناسان، افزایش عفونت ها ممکن است به دلیل نقص ایمنی ایجاد شده توسط همه گیری ناشی از کرونا باشد. بسیاری از کودکان طی قرنطینه ناشی از کرونا در خانه ها بوده و ارتباطات محدودی داشتند و به همین دلیل در معرض بیماری ها نبودند . به باور متخصصین، بیشتر مردم در طول قرنطینه در یک فضای محافظتی بیش از حد قرار داشتند و این موضوع ممکن است پاسخ ایمنی آنها را ضعیف کرده باشد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل