کامیکازه های ایرانی پس از 3 هفته به میدان نبرد بازگشتند

به گزارش سیناپرس، ارتش اوکراین مدعی شد، برخی پهپادهای ایرانی که به علت برودت و سرمای شدید شمال روسیه و اوکراین دچار نقص عملکرد شده بودند، پس از 3 هفته به شکلی پیشرفته تر و با رفع نواقص به صحنه نبرد باز گشته اند.

اوکراین بارها از ضربه مهلک این پهپادهای کامیکازه (انتحاری) به نیروهای عمل کننده خود در جنگ با روسیه ابراز نگرانی کرده است. امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه، هر چند پذیرفت که ایران پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، اما گفت: تحویل پهپادها ماه ها قبل از آغاز جنگ انجام  شده  و ربطی به جنگ اوکراین نداشته است. 

امروزه پهپادها یا همان drone به یکی از اجزای اصلی استراتژی دفاعی کشورهای مختلف تبدیل شده اند. ایالات متحده آمریکا، انگلستان، پاکستان ، چین و هند سرمایه گذاری وسیعی روی این صنعت انجام داده اند. سایت global fire ایران را یکی از 7 قدرت پهپادی مسلم جهان معرفی کرده است.

در آگوست ۲۰۱۹، وزارت دفاع روسیه تصاویری از پهباد Okhotnik یا Hunter خود را منتشر کرد، با این همه علی رغم کارایی بالای پهپاد ها و موشک های کروز روسی، این کشور در نهایت به این نتیجه رسید که پهپادهای ایرانی در میدان نبرد از کارایی بالاتری برخوردار هستند.

پهپاد 10 هزار دلاری به جای موشک 2 میلیون دلاری

پهپاد های انتخاری، به پایگاه ارسال کننده باز نمی گردند و مانند یک موشک انتخاری بر سر هدف فرود می آیند، این پهپادها از امکان شناسایی و قفل شدن بر روی هدف برخوردار هستند. یک کارشناس روس در گفتگو با اوراسین‌تایمز می گوید: یک موشک کروز روس مانند مدل کالیبر حدود 1 میلیون دلار قیمت دارد، موشک تاماهاوک آمریکایی نیز 2 میلیون دلار قیمت دارد، اما یک پهپاد ایرانی با قیمت 10 تا 15 هزار دلار، همان عملکرد را به شکل حتی بهتری برای شما به همراه دارد. در واقع این پهپادها برخلاف موشک کروز بر روی هدف گشت زنی هم انجام می دهند و از دیگر مزیت های آنها پرواز در ارتفاع پایین است.

روسی های ایرانی الاصل

سرهنگ رودیون کولاگین فرمانده تیپ ۹۲ مکانیزه ارتش اوکراین در جبهه استان خارکیف در توصیف پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ در گفتگو با یک رسانه اوکراینی می گوید: «وقتی‌ پهپاد شاهد بر هدفی قفل می‌شود، سخت می توان آن را متوقف کرد»

 وی مدعی شد، پهپادهای شاهد 136 طی چند هفته حمالات ویرانگری را علیه مواضع ارتش اوکراین انجام داده اند. پهپادهای شاهد-۱۳۶ به رنگ های روسی رنگ آمیزی شده و به “ژرانیوم ۲” تغییر نام داده اند. cnn مدعی شد که کارشناسان ایرانی در جزیره کریمه مستقر شده اند تا نحوه استفاده، تجهیز و نگهداری پهپادها را به روس ها آموزش دهند.

نگرانی تل آویو

این فقط اوکراینی ها نیستند که از قدرت پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرده اند. رسانه اسرائیلی «جروزالم پست» با اشاره به نگرانی تل‌آویو از پهپادهای ایرانی نوشت :که تل‌آویو بیم آن را دارد که حزب‌الله و متحدان ایران در سوریه، عراق و یمن در هرگونه جنگ احتمالی آتی علیه رژیم صهیونیستی از این پهپادهای ایرانی استفاده کنند. این نشریه مدعی شد با پول یک جنگنده f_35 می توان 4 هزار پهپاد ایرانی خریداری کرد و همین قیمت پایین و کارایی بالای، این پهپادها را خطرناک تر کرده است، به ادعای این رسانه ایران سالانه امکان تولید هزاران پهپاد را دارد.

پیشتر نیز وبگاه عبری «واللا» نیز با اشاره به استفاده روزافزون از پهپادها در جنگ اوکراین نوشته بود: اسرائیل از نزدیک موضوع پهپادها را که بر هرگونه درگیری آینده با ایران یا متحدانش در منطقه تأثیر می‌گذارد، دنبال می‌کند.»

کپی برداری تایوانی ها

تایوان نیز که با خطر احتمالی حمله ارتش قدرتمند چین رو به رو است، از نزدیک تحولات جنگ اوکراین را دنبال می کند، نیویورک تایمز مدعی شد، تایوان امیدوار است که موفقیت اوکراین در برابر روسیه در عزم چین برای حمله به تایوان خللی ایجاد کند. این کشور اما با ملاحظه موفقیت پهپادهای انتخاری ایرانی، در صدد است تا کپی تایوانی آنها را تولید کند.

سایت دیفنس میرر در این باره نوشت: پهپاد تولیدی تایوان شباهت های قابل توجهی به پهپاد شاهد 136 ایران دارد. پهپاد تایوانی که چین هیسیانگ104 نام دارد از توانایی ایجاد اختلال در سامانه راداری دشمن برخوردار است و قرار است در دو اندازه مختلف ساخته شود. یک نمونه این پهپاد ضد تشعشع خواهد بود و یک نمونه برای فریب دشمن به کار خواهد رفت.  

خانواده خطرساز شاهد

تولید پهپاد در ایران به زمان جنگ تحمیلی باز می گردد. عکس برداری از خطوط جنگی عراقی ها بسیار حیاتی بود، اما  هواپیماهای شناسایی RF4 متعلق به ارتش محدودیت پروازی داشت. از این رو دو نمونه اولیه «تلاش» و «مهاجر» به عنوان اولین پهپادهای ایرانی تولید شدند. از آن زمان نمونه های بسیاری از جمله پهپادهای خانواده آرش تولید شد، اما مشهورترین خانواده پهپهادی ایران انواع پهپاد شاهد هستند.

پس از آنکه شبکه خبری سی ان ان آمریکا تصویری از لاشه یک پهپاد انتحاری شاهد را در جنگ اوکراین با عنوان «پهپادهای خطرساز ایرانی» پخش کرد، این شهرت به اوج خود رسید.

بر اساس اعلام رسمی مراجع نظامی در رسانه ها، پهپادهای شاهد-۱۳۶ از تولیدات شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است. این پهپاد با وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم شبیه یک بال دلتای ۳.۵ متری است که در دماغه آن یک بار انفجاری تعبیه شده و همچنین از سیستم اپتیک پیشرفته برای انجام حملات دقیق بهره می‌برد. پهپادهای شاهد که به صورت جمعی شلیک می‌شوند، قابلیت پرتاب از کامیون را دارند و با سرعتی بیش از ۱۸۵ کیلومتر در ساعت به سوی اهدف تعیین شده حرکت می‌کنند. بزرگ ترین عضو خانواده شاهد، شاهد 149 است که با نام غزه نیز شناخته می شود.

به گزارش سیناپرس،«شاهد-۱۴۹»  یک پهپاد پهن‌پیکر است که با ۲۱ متر طول بال و ۳۵ ساعت مداومت پرواز توانایی حمل محموله‌ای نیم‌تنی را هم دارد. همچنین برخی کارشناسان برد آن را بیش از 2 هزار کیلومتر برآورد کرده اند.

گزارش :هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا