تقابل اقتصادی گروه هفت و روسیه به نفع چین

به گزارش سیناپرس، تحریم های غرب علیه روسیه شامل حوزه های مختلفی شده و در این میان به تازگی کشورهای غربی اقدام به اعمال سقف قیمت نفت روسیه کرده اند. در این میان کارشناس می‌گویند، سقف قیمتی G7 برای نفت روسیه اشتباه بوده و به نفع چین است.

تریسی دانیل لاکال، اقتصاددان ارشد و متخصص امور بین الملل، در مقاله ای برای The Epoch Times نوشت؛ تعیین سقف قیمت نفت روسیه توسط گروه هفت اشتباه بوده و نهایتا برای چین  سودآور است زیرا این کشور می تواند محصولات انرژی مورد نیاز خود را از روسیه با تخفیف زیادی خریداری کند.

وی در این رابطه می گوید: اشتباهات زیادی در توافق گروه هفت برای تعیین سقف نفت روسیه وجود دارد. اولین اشتباه این است که این اعمال سقف قیمت به هیچ وجه به روسیه آسیبی نمی رساند. سقف توافق شده، ۶۰ دلار در هر بشکه، بالاتر از قیمت فعلی نفت اورال است.

این مقاله خاطرنشان می کند:سقف قیمت گروه ۷ به کشورهای غیر اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا به واردات نفت خام روسیه از طریق دریا ادامه دهند، اما شرکت های کشتیرانی و بیمه را از حمل و نقل محموله های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع می کند. مگر اینکه به کمتر از سقف قیمت فروخته شود.

سیاست فوق بدان معناست که چین می ‌تواند نفت بیشتری را از روسیه با تخفیف زیاد خریداری کند. این سقف نادرست تنها یارانه ای به چین ارایه داده و خرید نفت از روسیه را برای این کشور بسیار سودآور می کند. گروه ۷ با این اقدام خود یک کف غیر ضروری و مصنوعی برای قیمت های قدیمی ایجاد کرده است.

گفتنی است، طی هفته گذشته و در تاریخ ۵ دسامبر، تحریم حمل و نقل دریایی نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا اجرا شد. علاوه بر این، کشورهای اتحادیه اروپا نیز در مورد سقف قیمت نفت روسیه که از طریق دریا تحویل می‌شود، توافق کردند و سقف آن را ۶۰ دلار در هر بشکه در جمعه گذشته تعیین کردند.

در این میان ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا شرکت های خود را از ارائه خدمات حمل و نقل، مالی و بیمه به نفتکش های حامل نفت از روسیه با قیمتی بالاتر از سقف توافق شده منع می کنند.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت: تلاش ها برای محدود کردن قیمت نفت به روسیه آسیبی نمی رساند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه با رسانه ها گفت:روسیه با کسانی که از سقف قیمت نفت حمایت می کنند، تجارت نخواهد کرد زیرا خریداران دیگری نیز در جهان وجود دارند و ما ملزم نیستیم به این قیمت و تحریم ها پایبند باشیم.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا