نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محققان قطعه گم شده پازل آسم را پیدا کردند

به نظر می رسد یک مولکول التهابی به نام LIGHT عامل آسیب خطرناک در راه هوایی در بیماران مبتلا به آسم شدید باشد. بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان در موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI)، درمان‌های متوقف کردن LIGHT (که با فاکتور نکروز تومور مرتبط است) می‌تواند آسیب راه‌های هوایی و ریه را در بیماران معکوس کند و به طور بالقوه درمان طولانی‌مدتی برای آسم ارائه دهد.

پروفسور مایکل کرافت، نویسنده ارشد مطالعه جدید و عضو مرکز خودایمنی و التهاب LJI می گوید: این یک یافته بسیار بسیار مهم است. این تحقیق به ما درک بهتری از پتانسیل هدف‌گیری درمانی LIGHT و آنچه که می‌توانیم برای تسکین برخی از علائم و برخی از ویژگی‌های التهابی مشاهده شده در بیماران مبتلا به آسم شدید انجام دهیم، می‌دهد.

این تحقیق اخیرا در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده است. این مطالعه شامل آزمایش هایی با بافت موش و انسان بود و توسط دکتر هاروکا میکی هدایت شد.

تیم کرافت بیش از یک دهه LIGHT را مطالعه کرده است. پروتئین LIGHT نوعی سایتوکاین التهابی است که توسط سلول های T سیستم ایمنی تولید می شود. سلول های T به طور معمول با بیماری مبارزه می کنند، اما در آسم، سلول های T بیش از حد به محرک های محیطی واکنش نشان می دهند و راه های هوایی را با LIGHT و سایر سایتوکاین های التهابی پر می کنند. محققان درمان هایی را برای جلوگیری از فعالیت برخی از سایر سایتوکاین های مضر ساخته شده توسط سلول های T ایجاد کرده اند، اما این درمان ها برای بسیاری از مبتلایان به آسم شدید موثر نیستند.

LIGHT را می توان در خلط بیماران مبتلا به آسم با بیماری شدید یافت، و کار قبلی کرافت نشان داد که LIGHT در فرآیندی به نام “بازسازی بافت” ضروری است، جایی که ریه ها و راه های هوایی به دنبال حمله آسم ضخیم تر می شوند. این راه‌های هوایی ضخیم‌تر می‌تواند فرد را با مشکلات تنفسی طولانی‌مدت مواجه کند.

میکی می گوید: درمان های فعلی آسم عمدتاً برای سرکوب علائم و فروکش کردن التهاب آلرژیک است. هیچ درمانی برای درمان اساسی آسم ایجاد نشده است. حتی زمانی که التهاب با درمان‌های فعلی سرکوب می‌شود، واکنش بیش از حد راه هوایی و تغییرات بافت راه هوایی (تغییر راه هوایی) به‌ویژه در آسم شدید اغلب باقی می‌ماند.

حتی با وجود اینکه آنها می‌دانستند که LIGHT در این بازسازی نقش دارد، اما محققان نمی‌دانستند که آیا LIGHT مستقیماً بر بافت ماهیچه‌ای صاف که مجاری هوایی اصلی ریه‌ها را می‌پوشاند، تأثیر می‌گذارد یا خیر. تعداد و اندازه این سلول ها در افراد مبتلا به آسم متوسط و شدید افزایش می یابد که تصور می شود علت اصلی از دست دادن عملکرد ریه باشد.

بررسی آنها نشان داد که یکی از دو گیرنده LIGHT، به نام LTβR، به شدت بر روی سلول های ماهیچه صاف راه هوایی بیان می شود. پس از آن، با از بین بردن ژن های یک گیرنده در موش، Miki توانست نشان دهد که اتصال LIGHT به LTβR همان چیزی است که باعث بازسازی بافت در عضلات صاف راه هوایی می شود. محققان همچنین این یافته را با استفاده از بافت ماهیچه صاف برونش از نمونه های انسانی تأیید کردند.

کرافت می‌گوید: وقتی آن سلول‌ها در ریه‌ها نمی‌توانند LTβR را بیان کنند، اساساً تمام علائم بارز پاسخ عضله صاف مرتبط با آسم شدید یا از بین می‌روند یا بسیار محدود می‌شوند.

البته، LIGHT تنها سایتوکاین موجود در ترکیب موجو در طول حمله آسم نیست، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که LIGHT بیشترین ضربه را می زند. LIGHT با اثر مستقیم بر سلول های ماهیچه صاف راه هوایی، فرآیند بازسازی را هماهنگ می کند. بدون فعالیت LIGHT و LTβR، سایر سایتوکاین ها نمی توانند بافت را جذب کنند. در واقع، مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که نشان می دهد حذف یک گیرنده یا عدم وجود یک سایتوکاین می تواند بازسازی بافت ماهیچه صاف راه هوایی را محدود کند.

میکی می‌گوید: برخلاف سایر سایتوکاین‌های التهابی، LIGHT از طریق گیرنده خود، LTβR، یک سیگنال تاخیری و پایدار را القا می‌کند، که ممکن است مسئول افزایش پایداری در انقباض توده در عضلات صاف راه هوایی باشد.

کرافت می‌افزاید: این یک نتیجه بسیار چشمگیر و قابل توجه است که اساساً LIGHT را از سایر سایتوکاین‌های التهابی که در این فرآیند در مبتلایان به آسم شدید نقش دارند جدا می‌کند.

در حال حاضر، شرکت داروسازی و شریک تحقیقاتی آن، LJI Kiowa Kirin، در حال پیشبرد یک درمان بالقوه بر اساس یافته‌های کرافت هستند. برای کرافت، نتیجه‌ی این مطالعه همان چیزی است که مدت‌ها در انتظار آن بوده است. او می‌گوید: من فکر می‌کنم این نتایج، فضای خالی را که سال‌ها پیش برای اولین بار در ارتباط LIGHT با التهاب ریه پیدا کردیم، تکمیل می‌کند.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل