تاثیر شرایط محیطی بر شخصیت افراد

شاید شما بارها در گفتگوهای عامیانه برخی از ویژگی‌های شخصیتی افراد را به یک گروه، قوم و یا فرهنگ خاص نسبت داده‌آید.آیا این گونه نسبت دادن‌ها صحیح و منطقی است؟ آیا این ارتباط به اثبات رسیده است؟ برای بحث بیشتر، بهتر است از دریچه علم روان شناسی اجتماعی، این موضوع را بررسی کنیم.بر این اساس، امیر خجسته کاشانی، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به ارتباط فرهنگ و ویژگی‌های شخصیتی اظهار داشت: به طور کلی، در روانشناسی اجتماعی این مقوله تحت عنوان کلیشه‌های قالبی مورد بحث قرار گرفته است. کلیشه‌های قالبی بدین معنا است که افراد بر  اساس شناخت محدود از ویژگی‌های شخصیتی و خلق و خوی تعداد کمی از افراد یک قوم یا گروه تمایل دارند آن ویژگی یا خصلت را به تمامی افراد آن قوم یا گروه نسبت دهند.

به مرور زمان با تکرار بیان این خصلت منجر به نهادینه شدن آن ویژگی در ذهن عموم افراد جامعه نسبت به آن قوم خاص می‌شود.وی تصریح کرد: یافته‌های روانشناسی امروزه به ما نشان داده‌اند که آب و هوا و ویژگی‌های اقلیمی یک منطقه می‌تواند در برخی از خصوصیات شخصیتی افراد تاثیرگذار باشد.
خجسته کاشانی تاکید کرد: در مناطق با آب و هوای خشک بیشتر خصوصیاتی از قبیل خون‌گرمی، معاشرتی و میهمان نواز بودن را در افراد به همراه دارد. همچنین در برخی از مناطق با آب و هوای سرد و رطوبت هوای بالا ویژگی‌هایی همچون اتحاد حمایت و همدلی در افراد بیشتر مشاهده می‌شود.
گفتنی است؛ هرچند که نباید ویژگی‌ها یک تعداد افراد به تمامی افراد آن گروه یا قوم نسبت داد، اما نمی‌توان منکر تاثیر برخی آب و هواهای خاص در شکل دادن خصوصیات شخصیتی افراد شویم.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا