نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نابرابری درآمدی در ایران با افزایش تورم

به گزارش سیناپرس، نابرابری درآمد، یکی از مهم ترین مشکلاتی است که در جوامع انسانی به ویژه در کشور ما دیده می شود. محققان، این موضوع را با در نظر گرفتن تاثیرات دوگانه تورم و در یک مطالعه پژوهشی بررسی کرده اند.

توزیع نابرابر درآمد، سبب بروز مشکلات اساسی و چالش هاي فراوانی براي جوامع انسانی می شود. مقایسة حجم و شدت توزیع درآمد می تواند بیانگر اثر پیشرفت اقتصادي بر افزایش استاندارد زندگی افراد در جوامع مختلف باشد. بهبود وضعیت توزیع درآمد، همواره از اهداف اصلی و مهمی است که توسط سیاستگذاران سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. وضعیت توزیع درآمد در جوامع مختلف فقط از لحاظ اقتصادی اهمیت ندارد، بلکه در ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارای اهمیت است.

بنابر نظر متخصصان، تجربه های گذشته و گوناگون، این واقعیت را نشان می دهد که موفقیت اقدامات بلندمدت و پایدار حکومت ها در زمینه رشد و توسعه اقتصادی جامعه، مشروط به در نظرگرفتن آثار و پیامدهای توزیعی سیاست ها از جمله توزیع عادلانه درآمد در جوامع است. مساله توزیع درآمد، بیشتر از دید مسائلی مانند عدالت اجتماعی و فقر مورد توجه قرار گرفته است. این امر سبب می شود که راه حل های کوتاه مدت برای رفع این مشکل پیشنهاد گردد. به گزارش سیناپرس، در حالی که پدیده نابرابری توزیع درآمد به علت مقاومت نیروهای درونی از خود پایداری نشان می دهد و اجرای سیاست های کوتاه مدت و بدون شناخت عوامل تاثیرگذار، پیامدهای نامطلوبی بر توزیع درآمد و رشد اقتصاد به همراه دارد.

این موضوع با توجه به اهمیت بالایی که دارد توسط گروهی از محققان کشور از دانشگاه مازندران مورد توجه قرار گرفته تا در مورد آن تحقیقی را انجام دهند. در این تحقیق، اثر دوگانه تورم بر نابرابری درآمد در ایران بررسی شده است.

در پژوهش فوق از داده های سالانه 1399-1351 استفاده شده و اثر نامتقارن تورم سبد کل و تورم هفت گروه کالایی شامل 1. خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات، 2. اثاث و لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، 3. بهداشت و درمان، 4. مسکن، سوخت و روشنایی، 5. تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل، 6. حمل‌ونقل و ارتباطات 7. پوشاک و کفش بر نابرابری درآمد برآورد شده است.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تورم با اثر متقارن بر نابرابری درآمد همراه است. همچنین نرخ تورم در دو گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و گروه تفریح و امور فرهنگی با اثری مستقیم و متقارن بر نابرابری درآمدی در ایران همراه است.

به گفته شهریار زروکی، محقق گروه اقتصاد دانشگاه مازندران و همکارانش، با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر وجود رابطه مستقیم بین تورم در سبد کل و نابرابری درآمد، پیشنهاد می شود برای کاهش نابرابری درآمد، کنترل تورم در مرکز توجهات سیاست گذاران اقتصادی قرار گیرد.

آن ها می گویند: همچنین طبق یافته های این مطالعه مبنی بر اثر مستقیم و مطلوب کاهش نرخ بیکاری بر نابرابری درآمد، لازم است سیاست های هدفمند در راستای ارتقای سطح تولید در بخش ها و فعالیت های کاربر و اشتغال زا صورت گیرد.

در این تحقیق، همچنین آمده است که با توجه به آن که در میان گروه های کالایی مورد بررسی، افزایش ها در نرخ تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و گروه اثاثیه منزل و مبلمان، تاثیر بسزایی بر افزایش نابرابری درآمدی در ایران دارد، پیشنهاد می شود در راستای سیاست های کاهش تورم، تمرکز و توجه مناسبی در کنترل تورم گروه های کالایی ذکرشده صورت پذیرد.

این نتایج پژوهشی که توجه به آن ها می تواند تاحدی تاثیرات نابرابری درآمدی را در ایران کاهش دهد، در فصل نامه «برنامه ریزی و بودجه» وابسته به موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل