نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص آسیب بافتی از طریق زیست حسگر

به گزارش سیناپرس همدان، نکروپتوز شکلی از مرگ سلولی تنظیم شده  (RCD)شبیه به آپوپتوز است که رایج ترین نوع مورد مطالعه RCD است. بر خلاف آپوپتوز، پارگی غشای پلاسمایی در سلول‌های نکروپتوز در زمان‌های اولیه اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، دانشمندان فکر می کنند که نکروپتوز باعث ایجاد التهاب شدید در بافت های اطراف می شود و در بیماری های مرتبط با التهاب نقش دارد. با این حال، به خوبی درک نشده است که کجا و چه زمانی نکروپتوز در شرایط فیزیولوژیکی و پاتولوژیک in vivo رخ می دهد.

برای پرداختن به این موضوع، گروه پروفسور ناکانو قبلاً یک حسگر زیستی برای نکروپتوز به نام SMART  حسگر برای فعال سازی MLKL توسط RIPK3 بر اساسFRET  توسعه دادند. این حسگر زیستی بر اساس انتقال انرژی تشدید فلورسانس (FRET) طراحی شده است. در یک مقاله Nature Communications که در سال 2018 منتشر شد، آنها با استفاده از این حسگر زیستی FRET با موفقیت نکروپتوز را در شرایط آزمایشگاهی مشخص کردند.

حالا یک قدم جلوتر رفتند. آنها موش های تراریخته را با حسگر زیستی FRET SMART برای مشاهده in vivo نکروپتوز توسعه دادند. دکتر مورای، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: هدف پروژه ما این است که ببینیم نکروپتوز در داخل بدن چه زمانی و در کجا رخ می دهد و نقش آن را در زمینه های پاتولوژیک درک کنیم.

در آزمایش‌های خود، آنها ابتدا تأیید کردند که نکروپتوز را می‌توان در ماکروفاژهای اولیه یا فیبروبلاست‌های جنینی موش که از موش‌های SMART Tg مشتق شده‌اند، پایش کرد. سپس، آنها یک مدل آسیب حاد کلیه ناشی از سیس پلاتین را روی موش‌های SMART Tg اعمال کردند.

پس از آزمایش‌ها و خطاهای فراوان، سرانجام توانستیم اجرای نکروپتوز را در سلول‌های اپیتلیال لوله‌ای پروگزیمال در موش‌های SMART Tg تیمار شده با سیس پلاتین نظارت کنیم. پروفسور ناکانو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت، بر خلاف آپوپتوز، القای نکروپتوز عظیم در بافت‌های خاص در دوره‌های نسبتاً کوتاه بسیار دشوار بود، که برای نظارت مؤثر مرگ سلولی با استفاده از میکروسکوپ دو فوتونی در داخل بدن ضروری است.

ما معتقدیم که موش‌های SMART Tg به عنوان ابزاری امیدوارکننده برای تجسم نکروپتوز در داخل بدن عمل می‌کنند و به ما کمک می‌کنند تا نقش این شکل نسبتاً تازه کشف‌شده مرگ سلولی، نکروپتوز، در پاتوفیزیولوژی بیماری‌ها را بهتر درک کنیم.

منبع : phys.org

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل