حال صنایع دستی ایران خوب است

پویا محمودیان در مراسم تجلیل از هنرمندان حاضر در بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی کشور که صبح امروز (۲۹ تیرماه) در سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، گفت:‌ امسال هفته صنایع دستی را از آخر اردیبهشت‌ماه و با برپایی نمایشگاه صنایع دستی در سازمان مدیریت کشور آغاز کردیم. نمایشگاه موفقی بود با این رویکرد که بتوانیم از پتانسیل سایر ارگان‌های دولتی برای شکوفایی صنایع دستی استفاده کنیم.

مدیرکل صادرات صنایع دستی بیان کرد: بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی امسال از آنجا که با ماه مبارک رمضان مقارن شد، تصمیم گرفتیم زمان آن را جلو بیندازیم. جدا از این، نمایشگاه امسال با نمایشگاه‌های سال‌های دیگر تفاوت‌های بسیار زیادی داشت.

او ادامه داد: ما در نمایشگاه امسال تأکید داشتیم از خرده‌فروشی فاصله بگیریم و به قراردادهای بزرگ با اعداد و ارقام بزرگ فکر کنیم. حضور اولین هیأت تجاری از اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار و واردکننده‌های صنایع دستی هند و چین یکی از تفاوت‌های نمایشگاه امسال بود. همچنین دو نفر از بازرگانان ایرانی در اروپا، در این نمایشگاه حضور داشتند که شاید بتوان به‌عنوان اولین دستاوردهای پس از برجام به آن اشاره کرد.

محمودیان اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی پدید آورد که همه بتوانند فصل‌های مشترک کاری و ارتباطات پایدار برای آن تعریف کنند. قطعا برای استحکام‌بخشی به آنچه در نظر داریم، راه طولانی‌تری در پیش است. در پایان این نمایشگاه، به اعداد و ارقامی رسیدیم که جای خوشحالی داشت. ثبت سفارش‌ها به ارزش حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان موجب رشد ۴۶ درصدی فروش صنایع دستی شد.

دبیر بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی افزود: ما در این نمایشگاه تقریبا به هدف تجاری‌سازی دست پیدا کردیم. در کلان‌شهر تهران یک نمایشگاه نمی‌تواند کافی باشد و بر آن شدیم تا در پاییز امسال نیز نمایشگاه صنایع دستی برگزار کنیم.

سهم نظام بانکی کشور در حوزه صنایع دستی

در ادامه مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کشور، محمدعلی سهمانی – مدیرعامل سابق بانک توسعه و تعاون – نیز در سخنانی گفت: قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای را از روزهای ابتدایی دولت یازدهم در بانک توسعه تعاون با عاملیت تأمین مالی بخشی از فعالیت‌های صنایع دستی کشور پذیرفتیم.

مدیرعامل فعلی بانک رفاه ادامه داد: فکر می‌کنم در سه سال اخیر، در حوزه صنایع دستی ارزش‌جویی ایجاد شد و نظام بانکی از منابع اندک خودش در این عرصه وارد مشارکت شد. امیدواریم نظام بانکی کشور بتواند سهم خودش را در عرصه صنایع دستی ادا کند. من اعلام آمادگی و سعی می‌کنم بیشتر از سال‌های قبل در این زمینه انجام وظیفه کنم.

سهمانی افزود: امسال، سال اقتصاد مقاومتی است و دولت سه وظیفه مهم برای نظام بانکی کشور در نظر گرفته است. یکی تولید، دیگری حمایت و اشتغال‌زایی. یکی از گرفتاری‌های ما در سال‌های اخیر بحث رکود و بی‌کاری بوده است. با این‌که دولت تلاش بسیاری در این زمینه کرده، اما امیدواریم شرایط بهتری به‌وجود آید.

باید دوباره از صفر شروع کنیم

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی سخنرانی بعدی این مراسم بود که بیان کرد:‌ اوضاع صادرات در مملکت ما با توجه به روزگاری که در آن هستیم، خوب نیست. در کل، آمار از کاهش مجموعه صادرات خبر می‌دهد، اما در حوزه صنایع دستی این آمار نشان‌دهنده رشد بوده است.

مجیدرضا حریری با بیان این‌که باید ببینیم آمار رشد صنایع دستی نسبت به چه چیزی محاسبه شده است، گفت: ما آمار فعلی را با مدیریت سازمان در دولت قبل مقایسه می‌کنیم، زیرا در آن زمان صنایع دستی متوقف شده بود و در سال‌های گذشته، با مذاکرات نامورمطلق – معاون صنایع دستی -، تصمیم بر این شد که انجمن صادرکنندگان صنایع دستی شکل بگیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر من نمی‌توانم گزارشی از فعالیت انجمن بدهم، زیرا ما ایده و فکر بسیاری داریم و در حال حاضر در حال حرکت هستیم. آنچه صنایع دستی ما را در خطر نشان می‌دهد، محدود بودن صادرات آن به چند کشور ناپایدار است. کشور عراق بازار خوبی است، اما پایدار نیست. ما باید به فکر بازاریابی‌های پایدار باشیم و این کار نیاز به پژوهش دارد.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی افزود: پژوهش، کار مسؤولان مملکت است و کار فعال اقتصادی نیست. ما به‌عنوان فعال اقتصادی در کنار دولت هستیم و اگر امکانات را فراهم کنند، ما نیز به کار خودمان ادامه می‌دهیم. متأسفانه سابقه صنایع دستی در هشت سال دولت قبل به کلی پاک شد. ما بارها به منابعی مراجعه کردیم تا ببینیم آیا در دولت قبل مطالعه یا متن ایرانی درباره بازاریابی صنایع دستی وجود دارد یا نه، اما تا کنون منبعی پیدا نکرده‌ایم. بنابراین باید دوباره از صفر شروع کنیم.

حریری همچنین گفت:‌ مهم‌ترین نکته در بخش صنایع دستی این است که تولید مبتنی بر آیین سنتی پیش برود؛ اما باید نوع بازاریابی از تولید سنتی منفک شود، زیرا ما به علم مدرن برای بازاریابی و همچنین رصد سلیقه بازار دنیا نیاز داریم. فکر می‌کنم به صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی به چشم بچه‌ی زن بابا نگاه می‌شود و باید برای کمک به آن سرمایه‌گذاری کرد.

او ادامه داد: فعلا ما در دوران ماه عسل هستیم و مطالبات خود را جدی مطرح نکرده‌ایم، زیرا شرایط فعلی دولت را درک می‌کنیم؛ اما هرقدر تولیدکننده زحمت بکشد تا زمانی که سیاست خارجی در خدمت اقتصاد نباشد، کاری نمی‌توان انجام داد.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی گفت: ما اقداماتی در آمریکای شمالی، آفریقا، ژاپن، چین، سنگاپور و کانادا شروع کردیم، اما بلندترین دیوار ارتباط‌های سیاسی است. امیدواریم سیاست‌مداران راه را باز کنند.

درد دل یک هنرمند با معاون صنایع دستی

در بخش دیگری از این مراسم، هنگامی که معاون صنایع دستی تصمیم داشت برای سخنرانی روی سن برود، یکی از هنرمندان صنایع دستی درخواست کرد که سخن بگوید. معاون صنایع دستی نیز درخواست او را پذیرفت، گوشه‌ای ایستاد تا هنرمند صحبت کند.

ناصر پرهیزگار که به گفته خودش ۳۵ سال در حوزه صنایع دستی و در رشته بافته‌های داری فعالیت کرده است، گفت: من تا کنون تقدیرنامه‌ها و گواهی‌نامه‌های زیادی گرفته‌ام، اما در حال حاضر بیش از یک سال است که برای تمدید کارت شناسایی با مشکل مواجه‌ام. همچنین هربار هم که به معاونت صنایع دستی استان تهران مراجعه می‌کنم، می‌گویند تو را می‌شناسیم، اما رایانه کد شناسایی رشته‌ات را تشخیص نمی‌دهد. به نظرم، این یک جوک است. در واقع من در فضای مجازی گم شده‌ام و زمانی که اعتراض می‌کنم، می‌گویند رسمیت شغلی ندارم.

او افزود: با این‌که آقای نامورمطلق دستور اقدام داده‌اند، اما نامه او بارها در بروکراسی اداری گم شده است. این سیستم به جای خدمت به هنرمندان عملا به ابزار و پیچ و مهره دیوان نظام‌سالاری تبدیل شده است. ما به سخنان توخالی احتیاجی نداریم، بلکه نیازمند حمایت هستیم. من بیمه نمی‌خواهم، گواهی مرگم را صادر کنید و اعتراضی هم ندارم.

در ادامه صحبت‌های این هنرمند، معاون صنایع دستی گفت: حتما به موضوع شما رسیدگی می‌شود و اینجا تریبون شماست، گرچه مشکلات ما در حوزه صنایع دستی کم نیست، اما باز هم این موضوع رسیدگی می‌شود.

در ادامه این مراسم، از برترین‌های بیست‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که پنجم تا دهم خردادماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد تجلیل به عمل آمد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی سهمانی مدیرعامل بانک توسعه و تعاون، اصغر نورالله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، مدیرعامل شرکت دیجیکالا، رضا کیانیان و الهام راد به عنوان حامیان صنایع دستی، حمید دواتی کاظم‌نیا به عنوان بالاترین غرفه فروش، سیدرفیع‌الدین رضوی به عنوان ابتکار در ارائه و نمایش آثار، سعید بهشتیان به عنوان طراح غرفه و سازه‌های نمایشگاهی، داود حیدری به عنوان بیشترین فروش در گروه فعالیت صنایع دستی سنگی، زینت زهیرنیا به عنوان بیشترین فروش در گروه فعالیتی حصیربافی، احمد میرآشتیانی به عنوان بیشترین فروش در گروه فعالیتی سفال و سرامیک، محمد رحیم‌زاده به عنوان تجارت الکترونیک، فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، مهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، هما تاج‌حیدری، محمد رئیسی قصرقندی، چوپان رضوانی، عادل حسن‌پور، یاسر یزدی، زهرا ریگی، شهریار میناگر، زینب نوروزی، علی نوری‌زاده، محمد دورانی، سهراب رضی‌زاده، رضا چاوشی، حسن علیزاده، رسول داناپور، محمد بنی جواد، مهرداد بابایی، مرتضی افضلی، حمیدرضا فلاحی و حسین غزنوی به‌عنوان برترین هنرمندان تجلیل شدند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا