نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ترکیب جدید خوراکی ممکن است به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کند

به گزارش سیناپرس همدان، هورمون پاراتیروئید می تواند تشکیل استخوان را تحریک کند و آنالوگ های این هورمون اغلب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان تجویز می شود. با این حال، این داروها تنها زمانی موثر هستند که با تزریق روزانه تجویز شوند.

تیمی به رهبری محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) اخیراً یک ترکیب امیدوارکننده را شناسایی کرده اند که بر اجزای مسیر سیگنال دهی هورمون پاراتیروئید تأثیر می گذارد و هنگامی که به صورت خوراکی به موش داده می شود، توده استخوانی را افزایش می دهد. کشف این گروه که در PNAS منتشر شده است، ممکن است به داروی جدید و راحت‌تری برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان منجر شود.

نویسنده ارشد Marc Wein، متخصص غدد در MGH و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: در حال حاضر هیچ داروی خوراکی در دسترس برای پوکی استخوان که تشکیل استخوان را تحریک کند وجود ندارد. ما بر اساس درک دقیق خود از مسیرهایی که به طور معمول بر تولید استخوان نظارت می کنند، به دنبال تولید چنین داروهایی بودیم.

مسیری که هورمون پاراتیروئید را درگیر می کند، ایزوفرم های کیناز 2 و 3 (SIK2 و SIK3) القایی را مهار می کند، که آنزیم هایی هستند که در تنظیم رشد و بازسازی استخوان نقش دارند.

وین و همکارانش یک مدل ساختاری جدید از این آنزیم‌ها ایجاد کردند و سپس از روش‌های پیشرفته‌ای از جمله طراحی دارویی مبتنی بر ساختار و شیمی دارویی تکراری برای شناسایی ترکیبی استفاده کردند که به‌شدت SIK2 و SIK3 را مهار می‌کند. این ترکیب که SK-124 نامیده می‌شود، وقتی به سلول‌ها داده می‌شود و مهم‌تر از همه وقتی به موش داده می‌شود، اثراتی شبیه به هورمون پاراتیروئید داشت. در موش ها، درمان خوراکی یک بار در روز به مدت سه هفته باعث افزایش سطح کلسیم و ویتامین D خون شد و همچنین استخوان سازی و توده استخوانی را بدون شواهدی از سمیت کوتاه مدت افزایش داد.

وین می‌گوید: بر اساس این یافته‌ها، ما پیشنهاد می‌کنیم که مولکول‌های کوچکی مانند SK-124 ممکن است نشان‌دهنده درمان‌های «نسل بعدی» استخوان‌سازی دهان برای پوکی استخوان باشند. ما در حال حاضر با یک شرکت داروسازی Radius Health, Inc برای بهینه سازی و توسعه بیشتر این ترکیب به عنوان درمانی برای بیماران همکاری می کنیم.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل