نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نور سبز، در موش ها درد را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان در دانشگاه فودان، آزمایشگاه کلیدی ایالتی نوروبیولوژی پزشکی و مرکز MOE برای علوم مغز، موسسات علوم مغز، در چین، فعالیت عصبی را از چشم تا مغز در موش ها ردیابی کرده است تا بفهمد چرا نور سبز به کاهش درد کمک می کند. این گروه در مقاله خود که در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است، مطالعه هر بخش از سیستم عصبی بینایی در موش‌ها، از پشت چشم تا مغز را توصیف می‌کند تا درباره اینکه چگونه نور می‌تواند بر احساسات مغز تأثیر بگذارد، اطلاعات بیشتری کسب کند.

تحقیقات قبلی و شواهد حکایتی نشان داده اند که نور سبز، به ویژه نور سبز تولید شده توسط LED ها، می تواند سطح درد را در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آرتریت، میگرن و فیبرومیالژیا کاهش دهد، اما دلایل آن همچنان یک راز باقی مانده است. در این تلاش جدید، محققان به دنبال یافتن پاسخ بودند.

محققان تمام بخش‌های سیستم پردازش بینایی موش‌ها را که در دریافت و پردازش نور نقش دارند، مطالعه کردند. آنها با گیرنده های نوری میله ها و مخروط ها در قسمت بیرونی شبکیه و سلول های گانگلیونی شبکیه (ipRGC) در قسمت داخلی شبکیه شروع شدند. محققان با غیرفعال کردن هرکدام در زمان‌های مختلف و سپس آزمایش اینکه چگونه منجر به تغییر در تجربه درد می‌شوند، دریافتند که مسیر عصبی برای تسکین درد با گیرنده‌های نوری شروع می‌شود.

فتومیکروگراف برش‌های تاج که سیگنال‌های فلورسنت را در کولیکول فوقانی دو طرفه (SC) و هسته ژنیکوله جانبی (LGN) پس از تزریق نشان می‌دهد. اعتبار: Y.-L. تانگ و همکاران، پزشکی ترجمه علوم (2022)

سپس تیم به سمت سلول‌های گانگلیونی شبکیه که سیگنال‌های گیرنده‌های نوری را دریافت می‌کنند، متمایل شدند. آنها از خاموشی ژنی استفاده کردند تا بیشتر در مورد اینکه کدام یک از سلول ها مسئول ارتباط با هسته ژنیکوله جانبی شکمی در تالاموس است، اطلاعات کسب کنند.

در مرحله بعد، تیم این سیگنال‌ها را تحت نظر قرار دادند زیرا رنگ‌های مختلف نور به چشم موش‌ها هدایت می‌شد و دریافتند که نور سبز منجر به سیگنال‌های GABA بیشتر می‌شود که منجر به بیان بیشتر توسط ژن Penk می‌شود که پروتئینی به نام PENK را کد می‌کند. و PENK پیش ساز مولکولی به نام ENK است که گیرنده های مواد اوپیوئیدی را در مغز فعال می کند. و این منجر به کاهش درد می شود.

محققان در مرحله بعدی قصد دارند این سوال را بررسی کنند که چرا مغز به گونه ای تکامل یافته است که به نور سبز اجازه می دهد تا احساس درد را کاهش دهد.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل