نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

COVID-19 شدید با علائم مولکولی پیری در مغز انسان مرتبط است

گروهی از محققانی که در دانشکده پزشکی هاروارد کار می کنند شواهدی یافته اند که نشان می دهد بیمارانی که تحت عفونت شدید   COVID-19  قرار می گیرند ممکن است علائم پیری را در قسمت هایی از مغز خود نشان دهند. ماریا ماوریکاکی، جاناتان لی، آیزاک سولومون و فرانک اسلک در مقاله خود که در مجله Nature Aging منتشر شده است، تجزیه و تحلیل های خود را از بافت مغز بیماران فوت شده و آنچه را که آموخته اند، شرح می دهند.

به گزارش سیناپرس همدان، با ادامه این بیماری همه گیر، البته با فراگیری بسیار کمتر، دانشمندان به مطالعه تاثیر ویروس SARS-CoV-2 ادامه می دهند. در این تلاش جدید، محققان پس از خواندن گزارش‌هایی که نشان می‌داد برخی از افراد با علائم جدی دچار زوال شناختی شده‌اند، به مغز افرادی که در اثر عفونت‌های جدی COVID-19 جان خود را از دست داده‌اند، نگاهی دقیق‌تر انداختند.

این کار شامل جمع‌آوری نمونه‌های بافت قشری مغز از 21 نفری بود که بر اثر عفونت COVID-19 جان باختند. سپس آن‌ها این نمونه‌ها را با نمونه‌های ۲۲ نفر دیگر که فوت کرده بودند اما هرگز به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند. آنها همچنین یافته ها را با گروه کنترل دیگری از افرادی که هرگز مبتلا به کووید-19 نشده بودند، اما بعد از درگیر شدن دستگاه تنفسی به دلایل دیگر مرده بودند مقایسه کردند، نتایج مداخله ای مطالعاتی که نشان داد که عوارض جانبی منفی ایجاد می کند.

در مقایسه ای که آن ها انجام دادند، محققان دریافتند که شواهدی مبنی بر فعال شدن ژن‌های مرتبط با التهاب در مغز در افرادی که بر اثر عفونت کووید-19 جان باخته‌اند، بیشتر از هر یک از دو گروه دیگر است. آنها همچنین دریافتند که ژن های مرتبط با شناخت و ایجاد ارتباط بین سلول های مغزی، کمتر فعال هستند.

محققان سپس نمونه‌های مغزی بیماران COVID-19 گرفته شده را با گروه دیگری از افرادی که به دلایل دیگر فوت کرده بودند، مقایسه کردند، که برخی از آنها نسبتاً جوان و برخی از آنها بالای 71 سال سن داشتند. آنها شباهت‌هایی بین تغییر در فعالیت ژن در بیماران COVID-19 و کسانی که بالای 71 سال سن داشتند را یافتند.

محققان اذعان می‌کنند که کار آن‌ها تنها اولین گام برای ایجاد ارتباط واضح بین عفونت‌های COVID-19 و پیری زودرس مغز است و خاطرنشان می‌کنند که آنها و دیگران در حال حاضر روی مطالعات بیشتری کار می‌کنند. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که تغییرات التهابی در مغز ممکن است به دلیل التهاب ناشی از عفونت باشد تا خود ویروس.

منبع : medicalxpress مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل