مطالعه روند تکاملی ۳۵ میلیون ساله گوش علفخواران

به گزارش سیناپرس،پژوهش های جدید محققان نشان می دهد روند تکامل گوش نشخوارکنندگان حدود ۳۵ میلیون سال طول کشیده و در نهایت منجر به ایجاد ساختار پیچیده شنوایی در این گروه از علفخواران شده است.

محققان طی مطالعات جدید خود به بررسی میلیون ها سال تکامل شکل گوش ‌های داخلی نشخوار کنندگان و پستانداران گیاه‌ خوار پرداختند. این یافته ها تنوع شکل گوش داخلی گوزن ها و گاو ها، تغییرات آب و هوا و گسترش آن ها در زیستگاه های جدید مطالعه می کند.

باید توجه داشت در تحقیقات انجام شده،  گوش داخلی و حواس حرکتی و جهت گیری و شکل و اندازه آن برای استنباط چابکی در حیوانات منقرض شده استفاده شده است. خوشبختانه لابیرنت استخوان گوش داخلی، به طور غیرمعمول متراکم است و به خوبی در فسیل ها حفظ می شود. شرایط فوق به این معنی است که می توان از آن برای بررسی جنبه های تکامل پستانداران در طول میلیون ها سال استفاده کرد.

طی این مطالعه، باستین منکارت و همکارانش ۳۰۶ استخوان گوش داخلی نشخوارکنندگان زنده و فسیل شده  از جمله زرافه ها، آهوها، گاوها، گوسفندها و بزها را در طول ۳۵ میلیون سال تکامل خود مورد مطالعه قرار دادند.

نویسندگان در این تحقیقات از داده های اشعه ایکس سه بعدی برای اندازه گیری شکل استخوان ها استفاده کردند. آنها دریافتند که تغییرات کوچک و غیرعملکردی در شکل گوش داخلی با تکامل گونه های جدید در این گروه طبقه بندی شده از جانوران مطابقت دارد.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، تغییرات سریع در گوش داخلی گوزن با تکامل ۱۹ گونه جدید این جانور مربوط به دوره پلیو پلیستوسن از حدود ۳ میلیون سال پیش مطابقت دارد. در برخی از گروه ها، تغییرات در گوش داخلی نیز با تغییرات دمای جهانی مطابقت دارد. نویسندگان نتیجه می گیرند که حتی در این سیستم حسی مهم، تفاوت های جزئی شکل و ساختار می تواند منعکس کننده شرایط  آب و هوا و تاریخ تکامل باشد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها پتانسیل گوش داخلی را به عنوان ابزاری برای بینش تکاملی موجودات نشان می دهد.  شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.