نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ارتباط بین علائم مولکولی پیری مغز و کووید 19 شدید

به گزارش سیناپرس، بیماری کووید 19 در درجه اول، یک بیماری تنفسی است؛ با این حال، بسیاری از بیماران از جمله افراد بهبود یافته، علائم عصبی مختلفی مانند مه مغزی یا عدم تمرکز، از دست دادن حافظه و افسردگی را گزارش کرده اند و دانشمندان نشان داده ‌اند که کووید 19 شدید، منجر به کاهش عملکرد شناختی در بیماران می شود که با تسریع ‌روند پیری مرتبط است؛ گرچه، شواهد مولکولی کافی برای اثرات پیری کووید 19بر مغز، وجود ندارند.

در یک سری آزمایش، دانشمندان مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess (BIDMC)، در ماساچوست، دریافته اند که تغییرات بیان ژن در مغز بیماران مبتلا به کووید 19، مشابه موارد مشاهده شده در مغزهای سالخورده است.

پژوهشگران، با استفاده از تکنیکی به نام توالی یابی RNA برای اندازه گیری سطوح هر ژن بیان شده در یک نمونه بافت خاص، تغییرات بیان ژن در مغز بیماران مبتلا به کووید 19 را ارزیابی کردند و داده ها را با تغییرات مشاهده شده در مغز افراد سالم مقایسه کردند.

بررسی های این تیم، نشان داد که بسیاری از مسیرهای بیولوژیکی که با روند پیری طبیعی در مغز تغییر می‌ کنند، در بیماران مبتلا به کووید 19 شدید، نیز تغییر کرده اند.

محققان اظهار داشته اند: این اولین مطالعه ‌ای است که نشان می ‌دهد کووید 19، با نشانه ‌های مولکولی پیری مغز مرتبط است. ما شباهت ‌های قابل توجهی بین مغز بیماران مبتلا به کووید 19 و افراد مسن، پیدا کرده ایم.به گزارش سیناپرس، یافته های ما همچنین نشان داده اند که بیان ژن، در بافت مغز بیمارانی که بر اثر کووید 19 شدید جان باخته اند، بسیار شبیه به افراد سالم 71 ساله یا مسن تر است.

پژوهشگران اضافه کرده اند، با این که شواهدی مبنی بر وجود ویروس SARS-CoV-2 در بافت مغز در زمان مرگ پیدا نکردیم، الگوهای التهابی مرتبط با کووید 19 را کشف کردیم. در نتیجه این التهاب ممکن است در اثرات مشابه پیری که در مغز بیماران مبتلا به کووید 19 و کووید طولانی، مشاهده می شود، نقش داشته باشند.

درک بهتر مکانیسم ‌های مولکولی زیربنای پیری مغز و کاهش شناختی در کووید 19 می ‌تواند به توسعه درمان ‌های جدید برای رسیدگی به زوال شناختی مشاهده شده در بیماران کووید 19 بینجامد. تیم تحقیقاتی، اکنون در تلاش است تا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد اثرات مشابه پیری در مغز بیماران مبتلا به کووید 19 می شود.

یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Aging منتشر شده اند.

ترجمه:رهاامیدوار

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل