ایمونوتراپی، سلول های عامل یک بیماری خودایمنی را از بین می برد

به گزارش سیناپرس، درمان CAR-T یک روش درمانی نوین است که انقلابی در درمان بسیاری از سرطان ‌ها به وجود آورده است. این درمان از سلول ‌های ایمنی اصلاح ژنتیکی شده استفاده می کند تا سلول ‌های سرطانی را در خود جای داده و آنها را از بین ببرند.

درمان CAR- T درمان جدیدی است که در آن، سلول های ایمنی از خون بیمار گرفته شده و پس از وارد کردن یک ساختار ژنتیکی به نام CAR درون آن ها، مجددا به بدن بیمار برگردانده می شود. این سلول ­ها می ­توانند به واسطه اصلاحاتی که روی سلول های بیمار، انجام شده به سلول­ های سرطانی حمله کرده و آن ­ها را از بین ببرند.

اکنون، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، مطالعه جدیدی را روی موش‌ ها انجام داده اند که نشان می دهد، می‌ توان از همین رویکرد برای از بین بردن سلول ‌های ناخواسته که عامل یک بیماری خودایمنی به نام گلیکوپروتئین الیگودندروسیت میلین (MOG) هستند، استفاده کرد.

پژوهشگران گفته اند: ما توانستیم به کمک سلول ‌های CAR-T، سلول ‌های ایمنی مخربی که باعث بیماری خودایمنی می ‌شوند را از بین ببریم. یافته های ما قدرت ایمونوتراپی را به درمان بیماری هایی فراتر از سرطان، گسترش می دهد.

به گزارش سیناپرس، سلول های ایمنی T که از عناصر حیاتی نیروی دفاعی بدن محسوب می شوند، قلب درمان CAR-T، هستند. سلول های T با حمله به ارگانیسم های خارجی و از بین بردن سلول های عفونی یا سرطانی، به تهدیداتی مانند باکتری ها، ویروس ها و سلول های سرطانی، پاسخ می دهند.

با این حال گاهی اوقات، سلول‌ های ایمنی T، سلول ‌های سالم بدن را با سلول‌ های آلوده اشتباه گرفته و با حمله به بافت ‌های طبیعی بدن، باعث ایجاد یک بیماری خودایمنی می ‌شوند. برای مثال، در بیماری ام اس، سلول های T باعث تخریب میلین – پوشش محافظ روی اعصاب – می شود.

با از بین رفتن میلین، ارتباط بین مغز، نخاع و سایر نقاط بدن، غیر قابل اطمینان می شود و بیماران، علائمی از جمله خستگی، درد، مشکلات بینایی و عدم تعادل را تجربه می کنند. به گزارش سیناپرس، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، تا حدودی قادرند، فعالیت های خود تخریبی سلول های T سرکش را متوقف کنند، با این حال، چنین داروهایی، سلول های T مفید را نیز سرکوب کرده و افراد را در معرض خطر عفونت های شدید قرار می دهند.

در این مطالعه، محققان با ترکیب بخشی از پروتئین موجود در میلین با پروتئینی که سلول های T را فعال می کند، مولکولی را طراحی کرده و مولکول طعمه را روی نوعی سلول T که به سلول‌ های T کشنده معروف هستند، بار کردند. سپس سلول های T سرکش، با گرفتن این طعمه، توسط سلول های T کشنده از بین می روند.

سپس محققان ایده خود را روی موش‌ های مبتلا به یک بیماری خودایمنی مشابه ام ‌اس، اجرایی کردند. درمان این موش ‌ها با استفاده از سلول ‌های CAR-T مهندسی ‌شده، از بروز بیماری در موش ‌هایی که هنوز دچار مشکل نشده بودند، جلوگیری کرد و علائم بیماری را در موش ‌هایی که قبلاً اثرات عصبی از خود نشان می ‌دادند، کاهش داد.

محققان اظهار داشته اند: زیبایی رویکرد درمانی CAR-T در این است که می توان با تعویض قطعه پروتئین در مولکول طعمه، سلول ‌های T کشنده را به سمت سلول‌ های ایمنی سرکش مختلفی که عامل بیماری های متفاوتی هستند، هدایت کرد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Science Immunology در دسترس هستند.