نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بینی الکترونیکی و هوش مصنوعی سرطان را بو می کشند

به گزارش سیناپرس،تیمی از دانشمندان ایتالیایی، سیستم الکترونیکی بینی طراحی شده برای استشمام نشانگرهای زیستی سرطان پروستات در ادرار را تست کرده و نشان داد، آزمایش ‌های اولیه موفقیت ‌آمیز است.

پژوهشگران ایتالیایی موفق به طراحی فناورزی جدید شدند که با تلفیق یک بینی مکانیکی و هوش مصنوعی قادر به تشخیص سرطان از طریق بو کشیدن نمونه های ادرار است. این فناوری برگرفته از تحقیقات قبلی است که نشان می ‌داد سگ‌های مواد یاب آموزش ‌دیده می ‌توانند سرطان پروستات را به دقت تشخیص دهند.

دانشمندان برای چندین دهه مشاهده کرده اند که سگ های مواد یاب به طور موثر انواع مختلف سرطان را تشخیص می دهند. این یافته‌ها متعاقباً از توسعه فناوری e-nose خبر داد، حسگرهایی که برای شناسایی ترکیبات آلی فرار مختلف  VOCs  طراحی شده‌ اند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران به سرپرستی جیان لوئیجی تاورنا (Gianluigi Taverna) به طور خاص به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا می توان سگ ها را برای شناسایی سرطان پروستات با بوییدن ادرار بیمار آموزش داد. یک مطالعه بنیادی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد نشان داد که سگ‌ها واقعاً می ‌توانند سرطان پروستات را از ادرار تشخیص دهند.

تاورنا در این رابطه توضیح داد: این کشف تأیید کرد که تومورهای پروستات مواد آلی فرار و خاصی را تولید می ‌کنند که از نظر فنی به عنوان VOC شناخته می ‌شوند و سگ قادر به تشخیص آن ‌ها با دقت بالایی هستند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم روی این توانایی به منظور توسعه یک دستگاه تشخیصی با تکنولوژی بالا که می تواند بخشی از تمرین بالینی روزمره شود، تمرکز کنیم.

به گزارش سیناپرس، این پروژه که Diag-Nose نام دارد، نمونه اولیه سیستم بینی الکترونیکی را تولید کرد که برای تشخیص VOC های خاص در ادرار طراحی شده است که با بیماران مبتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

نتایج اولین آزمایشات اولیه این فناوری مثبت و موفقیت آمیز بود. طی این مطالعات کمتر از ۲۰۰ نمونه ادرار مورد بررسی قرار گرفت که نیمی از آن ها متعلق به بیماران مبتلا به سرطان پروستات تایید شده و نیمی از یک گروه کنترل سالم جمع آوری شده بود. سیستم بینی الکترونیکی دقت ۸۵ درصدی را در تشخیص نمونه های سرطان پروستات نشان داد.

محققان پیشنهاد می ‌کنند: استفاده از این بینی مصنوعی در ترکیب با ابزارهای دیگر مانند آزمایش خون و بیوپسی، می‌تواند به برخی از بیماران کمک کند تا از روش‌های تهاجمی غیرضروری اجتناب کنند. محققان همچنین معتقدند که این فناوری در آینده بیشتر اصلاح شده، بهبود می ‌یابد و آزمایش‌ های بزرگ‌ تری برای اعتبارسنجی پتانسیل آن برنامه‌ ریزی شده است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی بین المللی اورولوژی (International Journal of Urology) منتشر شده و در اختیار محققین قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل