نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نواختن پیانو قدرت پردازش مغز را افزایش می دهد

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه Bath منتشر شده است، تأثیر مثبت یادگیری نواختن یک ساز موسیقی را بر توانایی مغز برای پردازش مناظر و صداها نشان می‌دهد و بیان می کند که چگونه می‌تواند به بهبود خلق و خوی شخص نیز کمک کند.

به گزارش سیناپرس همدان، با انتشار یافته‌های خود در Scientific Reports، تیم تحقیق نشان می‌دهد که چگونه مبتدیانی که در طول 11 هفته فقط یک ساعت در هفته کلاس پیانو می رفتند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در شناخت تغییرات سمعی و بصری در محیط گزارش کردند و افسردگی، استرس و اضطراب کمتری را گزارش کردند.

در مطالعه با استفاده از روش کنترل تصادفی، 31 بزرگسال در گروه های، آموزش موسیقی، یک گروه برای صرفا گوش دادن به موسیقی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به افرادی که هیچ تجربه یا آموزش موسیقی قبلی نداشتند، آموزش داده شد و در جلسات هفتگی یک ساعته ادامه یافت. در حالی که گروه‌های دیگر برای افراد موسیقی پخش می‌کردند، گروه‌های کنترل یا به موسیقی گوش می‌دادند یا از زمان آزاد برای تکمیل تکالیف استفاده می‌کردند.

محققان دریافتند که تنها در عرض چند هفته پس از شروع دروس، توانایی افراد برای پردازش اطلاعات چندحسی، یعنی تلفیق بینایی و شنوایی، افزایش یافته است. فرآیند چندحسی بهبود یافته، تقریباً برای هر فعالیتی که در آن شرکت می کنیم مزایایی دارد، از رانندگی با ماشین و عبور از جاده گرفته تا پیدا کردن شخصی در میان جمعیت یا تماشای تلویزیون.

این پیشرفت‌های چندحسی فراتر از توانایی‌های موسیقیایی بود. با آموزش موسیقی، پردازش سمعی و بصری افراد در سایر وظایف دقیق تر شد. کسانی که درس‌های پیانو را دریافت کردند، دقت بیشتری در تست‌هایی نشان دادند که از شرکت‌کنندگان خواسته شد تعیین کنند که آیا اتفاقاتی شامل تحریک حس های شنوایی و بینایی همزمان اتفاق می‌افتند یا خیر.

این موضوع هم برای نمایشگرهای ساده که فلاش و بوق را نشان می‌دهند و هم برای نمایشگرهای پیچیده‌تر که فردی را در حال صحبت نشان می‌دهند صادق بود. چنین تنظیم دقیقی از توانایی‌های شناختی افراد برای گروه گوش دادن به موسیقی (که در آن شرکت‌کنندگان به همان موسیقی پخش شده توسط گروه مشغول به نواختن موسیقی گوش می‌دادند)، یا برای گروه غیرموسیقی (جایی که اعضا مطالعه یا روخوانی می کردند) وجود نداشت.

علاوه بر این، یافته‌ها فراتر از پیشرفت در توانایی‌های شناختی بود و نشان داد که شرکت‌کنندگان پس از آموزش در مقایسه با قبل از آن، نمرات افسردگی، اضطراب و استرس آنان نیز کاهش یافت. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که آموزش موسیقی می‌تواند برای افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند مفید باشد، و در حال حاضر تحقیقات بیشتری برای آزمایش این موضوع در حال انجام است.

روانشناس شناختی و متخصص موسیقی دکتر کارین پترینی از گروه روانشناسی دانشگاه باث توضیح داد: ما می دانیم که نواختن و گوش دادن به موسیقی اغلب به زندگی ما شادی می بخشد، اما با این مطالعه ما علاقه مند شدیم تا در مورد تأثیرات مستقیمی که یک دوره کوتاه یادگیری موسیقی می تواند بر توانایی های شناختی ما داشته باشد بیشتر بدانیم.

یادگیری نواختن سازی مانند پیانو یک کار پیچیده است: یک نوازنده به خواندن یک موسیقی، ایجاد حرکات و نظارت بر بازخورد شنیداری و لمسی برای تنظیم اقدامات بعدی نیاز دارد. از نظر علمی، این فرآیند با نشانه های بینایی و شنوایی همراه می شود و منجر به آموزش چندحسی برای افراد می شود.

یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که این تاثیر مثبت و قابل توجهی بر نحوه پردازش اطلاعات صوتی و تصویری مغز حتی در بزرگسالی که انعطاف‌پذیری مغز کاهش می‌یابد دارد.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل