نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

  توصیه هایی برای استفاده امن از انواع بخاری

به گزارش سیناپرس،زمستان از راه رسیده و استفاده از وسایل گرمایشی در نیمکره شمالی اجتناب ناپذیر است. در این میان همه انواع بخاری ها چه برقی و چه گاز سوز می توانند با خطراتی همراه باشند. در این گزارش به بررسی توصیه هایی در این رابطه می پردازیم.

گرم کردن محیط زندگی در زمستان خطرات زیادی از جمله خطرات ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن و آتش سوزی را به همراه دارد.

متخصصین پیشنهاداتی را برای ایمن ماندن در  شب های سرد زمستان ارائه می دهند که به کار بردن آن ها می تواند بسیار مفید باشد. استفاده از ژنراتورهای قابل حمل می تواند ابزاری مناسب برای تامین روشناییدر شرایط قطع برق باشد، اما این ژنراتورها خطر مسمومیت با مونوکسید کربن را افزایش داده و در صورت عدم استفاده صحیح می تواند در عرض چند دقیقه باعث مرگ شود.

مونو اکسید کربن یک گاز بی بو و بی رنگ، است که می تواند فرد را حتی قبل از اینکه شانسی برای داشتن علائم تهوع، سرگیجه یا ضعف داشته باشد، بیهوش کند.به گزارش سیناپرس، برای ایمن ماندن، هرگز از یک ژنراتور قابل حمل در داخل خانه، گاراژ، زیرزمین، فضای بسته یا سوله استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید حتی درها یا پنجره های باز تهویه کافی برای جلوگیری از تجمع سطوح کشنده این گاز را فراهم نمی کنند.

به گزارش سیناپرس، زغال چوب همچنین می تواند خطر مسمومیت با مونواکسید را در داخل خانه ایجاد کند. توصیه می شود از بخاری های هیزمی تنها در شرایط استاندارد و دارای تهویه و دودکش مناسب استفاده کنید.

بخاری های گازی نیز یکی از رایج ترین و محبوب ترین وسایل گرمایشی در جهان محسوب می شوند. خوشبختانه گاز مورد استفاده این بخاری ها دارای بوی تندی است و در صورت نشت گاز که دارای بو است، فوراً از خانه خارج شوید و با آتش نشانی تماس بگیرید. این تماس باید در فضای خارج از محل نشت گاز بوده و قبل از خروج از هیچ وسیله الکترونیکی از جمله چراغ یا تلفن استفاده نکرده و کلید برق را روشن و خاموش نکنید.

به گزارش سیناپرس، استفاده از سنسورهای تشخیص دهنده مونواکسید کربن و دود، راهکار مناسبی برای کاهش خطر استفاده از وسایل گرمایشی است. مطمئن شوید که آلارم‌های مونواکسید کربن و دود شما به خوبی کار می ‌کنند و نقص فنی ندارند.

آلارم های خود را ماهانه تست کنید. هنگامی که زنگ هشدار به صدا در می آید هرگز  آن را نادیده نگیرید. فوراً بیرون رفته و با پلیس و آتش نشانی تماس بگیرید.

دهانه دودکش بخاری ها را از نظر مسدود بودن بررسی کنید. گاهی حتی برف می تواند این دریچه ها را مسدود کند.  بخاری ها می توانند منجر به آتش سوزی شوند.  هیچ وسیله قابل اشتعالی را در فاصله کمتر از یک متری بخاری قرار ندهید.

 برای راه اندازی بخاری برقی همیشه از پریز دیواری استفاده کنید. هرگز از سیم سیار برای رساندن برق به بخاری های برقی استفاده نکرده و سیم بخاری را زیر فرش یا موکت قرار ندهید.

به گزارش سیناپرس، بخاری های برقی نباید نزدیک آب باشند و در صورت خیس بودن باید از دست زدن به آن خودداری کنید. بخاری را روی یک سطح ثابت نگه دارید، جایی که ضربه نخورد. اگر سیم یا دوشاخه بخاری یا پریز داغ است آن را جدا کرده و با برق کار تماس بگیرید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل