دکتر فتح الله امی در گفت و گو با ایرنا در خصوص رشد علمی کشور گفت: با توجه به آخرین آمارها در مورد دستاوردهای علمی ایران در پایگاه های معتبر بین المللی آی اس آی و اسکوپوس و همچنین گراف هایی که از این منابع گرفته شده است، در هیچ یک از رشته ها، رشد علمی کشور کاهش نداشته است.
وی بیان کرد: تعداد مقالات پراستناد ایران در سال 2005 میلادی 13 مقاله بوده که این تعداد در سال 2014 به 229 مقاله رسیده است، سهم کمیت تولید مقالات علمی پراستناد از 32/0 درصد در سال 2006 به 56/1 درصد در سال 2014 و کمیت تولید علم در سال 2006 از 54/0 درصد به 43/1 درصد در سال 2014 رسیده است.
امی اظهار کرد: در زمینه های مختلف علمی نیز رتبه های ایران در رشته های مختلف مانند مهندسی کامپیوتر از رتبه 41 به رتبه 14، در مهندسی شیمی از رتبه 29 به رتبه سه، در رشته میکروالکترونیک از رتبه 48 به رتبه 18 و در رشته نانو از رتبه 64 در سال 2000 به رتبه 7 در سال 2014 ارتقا یافته است.
وی گفت: همچنین تعداد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر دنیا در سال 2012 صفر بوده است در صورتی که در سال 2015 میلادی 13 دانشگاه ایران در بین دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.
امی افزود: تعداد مقالات داغ (مقالاتی که بیشترین ارجاعات را داشته اند) از 67 /0 درصد در سال 2011، به 56/1 در سال 2014 افزایش و تعداد مقالات پراستناد از 13مقاله در سال 2005 به 229 مقاله در سال 2014 ارتقا یافته است.
وی با بیان اینکه علاوه بر علم در فناوری نیز رشد داشته ایم، بیان کرد: در فناوری نیز تعداد پارک های علم و فناوری ایران از 31 پارک در سال 1390 به 36 پارک در سال 1394 افزایش یافته، تعداد 113 مرکز رشد در سال 1390 به 156 مرکز در سال 1394 ارتقا داشته و تعداد شرکت های دانش بنیان از عدد صفر در سال 1391 به 586 شرکت در سال 1394 افزایش داشته است.
امی ادامه داد: همچنین بر اثر رشد فناوری در کشور، اشتغال در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد از 16 هزار و 542 نفر در سال 1390 به 25 هزار نفر در سال 1394 افزایش یافته و میزان حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پارک ها و مراکز رشد از 31 میلیارد ریال در سال 1391 به 263 میلیارد ریال در سال 1393 رسیده است.
وی یادآور شد: میزان صادرات شرکت های دانش بنیان در سال 1391 صفر و در سال 1392، 14 میلیون دلار بوده اما در سال 1393 به 50 میلیون دلار رسیده است؛ این فعالیت ها رشد علمی و فناوری کشور را نشان می دهد و آماری از مراکز معتبر که نشان دهنده کاهش رشد علمی کشور باشد، وجود ندارد و ممکن است شتاب علمی کشور نسبت به گذشته کمی کاهش یافته باشد.
امی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه ضرورت انعکاس دستاوردهای علمی و فناوری دانشگاهی به دانشجویان گفت: انعکاس دستاوردهای علمی به جامعه و قشر دانشجو و افزایش سطح آگاهی آنها وظیفه خبرنگاران، صدا و سیما و رسانه ها است که باید بخشی از برنامه های خود را به دستاوردهای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها اختصاص دهند.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال در شبکه چهار سیما که شبکه علمی است باید برنامه های پیشرفت دانشگاه ها و مراکز علمی کشور بیان شود تا علاوه بر دانشجویان، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در جریان فعالیت یکدیگر قرار گیرند.
امی گفت: البته دانشگاه ها نیز برای آشنایی دانشجویان با دستاوردهای علمی باید بازدید از مراکز علمی را برنامه ریزی کنند و در این راستا باید نمایشگاه ها و فن بازارهای بیشتری شکل گیرند.
وی بیان کرد: فن بازارهای دائمی می توانند دستاوردهای علمی را بسیار انعکاس دهند؛ از این رو درحال حاضر برخی از دانشگاه ها در حال احداث فن بازار دائمی هستند.