نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پس از سفر به ماه، کپسول اوریون  در راه بازگشت به زمین

گپسول اوریون ناسا

به گزارش سیناپرس، کپسول اوریون (Orion) ناسا که برای فرستادن خدمه بعدی فضانوردان به ماه طراحی شده است، پس از گذراندن مدت زمانی در مدار رتروگراد دور بالای سطح ماهواره به زمین بازمی گردد.

در این راستا، ناسا تایید کرد که فضاپیما موتور اصلی خود به مدت یک دقیقه و ۴۵ ثانیه روشن کرده و سرعت را حدود ۴۹۸ کیلومتر بر ساعت تغییر داد. سوختگی مداری اولین عملیات از دو مانور است که باید انجام شود تا فضاپیما را در مسیر درست به سمت خانه قرار دهد. این فضاپیما تاکنون بیش از ۱۶ روز را در فضا گذرانده و انتظار می رود در ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذر ۱۴۰‍۱ در اقیانوس آرام فرود آمده و توسط نیروی دریایی ایالات متحده بازیابی شود.

دومین سوختگی مداری برای تاریخ ۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذر برنامه ریزی شده است، زمانی که کپسول شناور ۱۲۷.۴۶ کیلومتر از سطح ماه فاصله خواهد داشت. اوریون بخش قابل اعتمادی از تجهیزات باقی مانده از دوران شاتل فضایی ناسا را حمل می کند و موتور اصلی آن که قادر به ارائه بیش از ۲۷۲۱ کیلوگرم نیروی رانش است، یک سیستم تغییر کاربری مبتنی بر همان موتوری است که پروازهای شاتل فضایی را انجام می دهد.

گفتنی است که ناسا برای به پراز درآوردن اوریون با مشکلات فنی متعددی مواجه شد. در ابتدا قرار بود در ماه آگوست به ماه پرواز کند، اما تلاش‌های پرتابی بارها متوقف شد زیرا مهندسان با نشت سوخت و طوفان‌ هایی که فلوریدا را درنوردیده بودند دست و پنجه نرم می کردند. اوریون سرانجام در ۱۶ نوامبر مصادف با ۲۵ آبان با اولین پرواز ناسا، وارد فضا شد.

مقامات ناسا در این باره می گویند: ماموریت آرتمیس به کنترل زمینی اجازه می دهد تا قابلیت های پروازی موشک و همچنین توانایی های ناوبری و سپر حرارتی اوریون را آزمایش کند. این سپر حرارتی توسط لاکهید مارتین ساخته شده و یک جزء حیاتی برای محافظت از مسافران فضایی آینده است. همانطور که کپسول اوریون به سمت زمین می چرخد، سپر حرارتی آن به دمای ۲۷۶۰ درجه سانتیگراد می رسد. این سپر حرارتی از متلاشی شدن آن جلوگیری می ‌کند، بنابراین کپسول می ‌تواند بر روی زمین فرود آید و امیدواریم فضانوردان را سالم به خانه بازگرداند.

به گزارش سیناپرس، مایک سارافین (Mike Sarafin) مدیر ماموریت آرتمیس، در یک نشست خبری گفت: اولین پرتاب موشک فضایی به سادگی و آرامی انجام گرفت. وی افزود: در حالی که ماموریت ما با اوریون هنوز در حال انجام است و ما در طول پرواز خود به یادگیری ادامه می دهیم، سیستم های موشک همانطور که طراحی شده و در هر مورد انتظار می رود عمل کردند.

ماموریت دوم آرتمیس تیمی از فضانوردان را به داخل کپسول می فرستد تا مدت کوتاهی را در مدار ماه بگذرانند و ماموریت سومین آرتمیس در واقع خدمه ای را روی سطح ماه فرود می آورد که برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: theregister

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل