نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مروری بر سیل رودخانه کن

این رودخانه در جهت جنوب غربي جاري شده و پس از عبور از روستاهاي امامزاده داوود و کيگا شاخه‌هايي به نام رندان و سنگان را دريافت مي‌نمايد و وارد اراضي سولقان مي‌شود. سپس شاخه ديگري به نام کشار به آن مي‌پيوندد و از کن مي‌گذرد و در جنوب غربی تهران با رودخانه کرج تلاقي مي‌نمايد.

حوزه آبريز برون شهری این رودخانه به سطح تقریبی 220 کیلومترمربع به حوزه‌هاي آبريز رودخانه شهرستانك از شمال، هفت چشمه از غرب و حوزه آبريز رودخانه‌هاي حصارك، فرحزاد و دركه از شرق محدود مي‌شود.

شکل1 – حوزه آبریز رودخانه کن در مقایسه با سایر حوزه های آبریز برون شهری تهران

 

در روز یکشنبه 28 تیرماه 1394 وقوع طوفان و رگبار شدید در شهر تهران موجب بروز سیلاب شدید و تلفات جانی و مالی در رودخانه‌ کن و سرشاخه‌های آن گردید. وقوع سیل و خسارت در دو سرشاخه کشار و سنگان شدت بیشتری داشته و در دو سرشاخه مجاور آنها یعنی کیگا و رندان خسارتی برجا نگذاشته است. تلفات جانی بیشتر در شاخه اصلی رودخانه کن به وقوع پیوسته است. در خصوص این پدیده به صورت خلاصه به موضوعات زیر می توان اشاره نمود:

شکل3 – ارتفاع آب در بالادست تونل کشار در زمان انسداد تونل کشار به دلیل انباشت واریزه ها (تنه درختان و قطعات سنگ) به صورت داغاب قابل مشاهده است.

شکل4 – قطعات سنگ ناشی از سیل جریان واریزه ای که در ساحل رودخانه برجای مانده است.

 

شکل5 – داغاب بالادست پل سنگان که بر اثر انباشت قطعات واریزه ای مسدود شده و روگذری جریان از روی پل روی داده است.

شکل6 – قطعات سنگ و تنه درختان ناشی از سیل جریان واریزه ای که در بستر رودخانه برجای مانده است.
 
دکترسید اویس ترابی/ مدرس دانشگاه صنعتی شریف – متخصص هیدرولیک
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل