نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه جدیدی با هوش مصنوعی، بازی DeepMind Stratego را در سطح حرفه ای بازی می کند

تیمی از محققان شرکت DeepMind Technologies، یک اپلیکیشن هوش مصنوعی به نام “DeepNash” ایجاد کرده اند که قادر است بازی Stratego را در سطح حرفه ای انجام دهد.

به گزارش سیناپرس همدان، در مقاله خود که در مجله Science منتشر شده است، این گروه رویکرد منحصربه‌فردی را که برای بهبود سطح بازی برنامه در پیش گرفته‌اند، توصیف می‌کنند.

Stratego یک بازی رومیزی دو نفره است و تسلط بر آن دشوار است. هدف هر بازیکن این است که پرچم حریف خود را که در بین 40 مهره اولیه بازی آنها پنهان است، به دست بگیرد. هر یک از مهره‌های بازی با یک رتبه‌بندی قدرت مشخص می‌شوند، بازیکنان با رتبه‌های بالاتر، بازیکنان رتبه پایین‌تر را در رویارویی شکست می‌دهند. سخت‌تر کردن بازی این است که هیچ یک از بازیکنان نمی‌توانند علامت‌گذاری روی مهره‌های بازی حریف را ببینند تا زمانی که رو در روی یکدیگر قرار نگیرند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که پیچیدگی بازی با 10535 سناریو ممکن بازی بیشتر از پیچیدگی شطرنج است. این سطح از پیچیدگی، آن را برای متخصصان رایانه ای که سعی در ایجاد سیستم های هوش مصنوعی بازی استراتژیک دارند، بسیار چالش برانگیز می کند. در این تلاش جدید، محققان رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند و اپلیکیشنی را ایجاد کردند که قادر به شکست بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی و انسان‌ها بود.

همانند سایر طراحی‌های سیستم‌های هوش مصنوعی، DeepNash ابتدا بازی Stratego را با چندین بار بازی کردن خود آموخت، در این مورد، 5.5 میلیارد بار، که معادل صدها سال زمان بازی برای یک انسان است، بازی انجام شد. پس از یادگیری نحوه بازی، محققان تلاشی برای یادگیری استراتژی‌ها از بازیکنان حرفه ای انسانی یا حتی به طور کلی بازی با سایر حریفان نداشتند.

در عوض، محققان الگوریتمی ابداع کردند که به‌جای بی نقص بودن، در جهت استراتژی بهینه برای هر حرکت کار می‌کرد. این الگوریتم مبتنی بر نظریه بازی بود: یک استراتژی بهینه به DeepNash شانس موفقیت حداقل 50/50 در هر حرکت داده شده را می دهد، بسیار بهتر از آن چیزی که انسان ها می توانستند به آن امیدوار باشند.

آزمایش نشان داد که تیم راهی را برای بهبود شانس یک برنامه هوش مصنوعی در بازی Stratego پیدا کرده است، این تیم در حالی که 50 بار در یک پلت فرم بازی آنلاین بازی می کرد، به رکورد 84 درصد برنده دست یافت و با این کار یکی از سه بازیکن برتر سایت شد. و به حریفان انسانی هرگز گفته نشد که با کامپیوتر بازی می کنند.

منبع: techxplore

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل