نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عفونت زونا در موارد نادری باعث ترکیدن مثانه مرد می شود

پزشکان یک مورد غیرعادی را گزارش کردند که در آن مثانه مردی به دلیل عفونت زونا پاره شد.

به گزارش سیناپرس همدان، مردی که در اطراف پایه ستون فقرات خود دچار عفونت زونا شده بود از یک عارضه غیرعادی رنج می برد: مثانه اش پاره شد.

بر اساس گزارشی که اوایل سال جاری در مجله Infection and Drug Resistance منتشر شد، این بیمار 77 ساله قبل از مراجعه به بخش اورژانس به مدت یک هفته از داروهای ضد ویروسی و مسکن برای عفونت زونا خود استفاده می کرد. زونا یا هرپس زوستر توسط ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می شود، همان پاتوژنی که باعث آبله مرغان می شود. پس از عفونت آبله مرغان، ویروس به حالن خفته کومون می رود و در اعصاب خاصی پنهان می شود. این ویروس بعداً می‌تواند دوباره فعال شود و باعث ایجاد زونا شود که باعث بثورات دردناک و تاول‌های پر از مایع شود.

در چهار روز قبل از بستری شدن در بیمارستان، بیمار در تخلیه مثانه خود مشکل داشت. پزشکان در بیمارستان متوجه شدند که شکم او متورم و دردناک است، به ویژه در ناحیه زیر شکمش. علاوه بر این، ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس او به طور غیر طبیعی بالا بود.

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) از شکم این مرد، مقدار زیادی مایع در شکم و لگن او و همچنین پارگی مثانه مشکوکی را نشان داد. مرد به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد و در آنجا کاتتر گذاشته شد. به مدت سه ساعت، ادرار خونی به طور مداوم از مثانه او جاری شد. پس از پاکسازی ادرار، پزشکان توانستند مثانه مرد را از نظر علائم پارگی معاینه کنند و پارگی تقریباً 0.8 اینچ (2 سانتی‌متری) در اندام را پیدا کنند.

تیم جراحی برای ترمیم مثانه این مرد وارد عمل شدند و پس از آن، وی در حالی که درمان زونا خود را تکمیل می کرد، برای چند هفته در بیمارستان بهبود یافت. تیم پزشکی گزارش داد: بیمار پس از انجام عمل جراحی برای ترمیم مثانه و درمان با داروهای ضد ویروسی، عملکرد کامل مثانه خود را به دست آورد.

اما زونا چگونه می تواند باعث ترکیدن مثانه فرد شود؟ در موارد نادر، عفونت می‌تواند باعث احتباس ادرار شود، جایی که مثانه به اندازه کافی خالی نمی‌شود یا در هنگام ادرار کردن اصلاً خالی نمی‌شود. تیم پزشکی سایر علل بالقوه احتباس ادرار را رد کردند، مانند انسداد مجاری ادراری یا استفاده از داروهایی که می تواند عملکرد مثانه را مختل کند.

بر اساس گزارشی که در مجله Archives of Physical Medicine and Rehabilitation منتشر شده است، این عارضه نسبتاً نادر است. در مرکز پزشکی مورد مطالعه، تنها در 4 درصد از بیماران زونا این عارضه رخ داد. با این حال، در کسانی که زونا در اطراف ستون فقرات و استخوان لگن ایجاد می شود، این میزان بسیار بیشتر بود، یعنی حدود 28٪.  بیماران، به نظر می‌رسد که این عارضه التهاب مثانه، از اعصابی که به مثانه متصل می‌شوند یا اعصاب مجاور طناب نخاعی ناشی می‌شود. التهاب در نهایت سیگنال‌هایی را که به عضلات دیواره مثانه می‌گویند منقبض می‌شوند، مختل می‌کند.

این انقباضات عضلانی یک رفلکس غیرارادی هستند و زمانی که این رفلکس عملکرد نادرست داشته باشد، مثانه به جای خالی کردن خود، ادرار را نگه می دارد. با این حال، طبق اطلاعات نویسندگان گزارش، این اولین گزارش از پارگی مثانه شخصی به دلیل احتباس ادراری مربوط به زونا است.

پزشکان نوشتند: خطر اختلال عملکرد سیستم ادراری مرتبط با هرپس زوستر را نمی توان نادیده گرفت. برای احتباس حاد ادرار ناشی از عفونت هرپس زوستر در ناحیه لگنی مداخله فوری لازم است.

نویسندگان اضافه کردند که در مورد این مرد، سابقه دیابت نوع 2 نیز ممکن است در علائم وی نقش داشته باشد. آنها نوشتند، از آنجایی که دیابت می تواند باعث آسیب عصبی شود، افراد مبتلا به این عارضه می توانند برخی از توانایی های خود را در احساس پر بودن مثانه و تخلیه کامل آن از دست بدهند.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل