نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاربردهای نانوبادی ها

به گزارش سیناپرس همدان، نانو بادی ها پروتئین های درمانی هستند که از زنجیره سنگین آنتی بادی IgG شتر به دست می آیند. معمولا آنتی بادی ها دارای دو زنجیره پلی پپتیدی سنگین (H) و سبک (L) یکسان هستند. با این حال، گونه های شتر دارای یک شکل منحصر به فرد از IgG هستند که زنجیره L ندارد.

نوع مشابهی از آنتی بادی نیز در برخی از ماهی های غضروفی کشف شده است. این آنتی بادی ها اهداف خود را با استفاده از یک دُومِین پروتئینی متغیر منفرد به نام VHH شناسایی می کنند. از آنجایی که این آنتی‌بادی‌ها در مقیاس نانومتری هستند، نانوبادی نامیده می‌شوند. نانو بادی به دلیل اندازه و ماهیت تک زنجیره ای خود دارای خواص منحصر به فردی هستند که طیف وسیعی از کاربردها را ممکن می سازد.

کاربردهای نانو بادی ها

نانو بادی ها تعدادی کاربرد جالب دارند و بسیاری از آنها در مراحل اولیه توسعه هستند. اینها شامل تحقیقات پایه برای درمان بالینی است. برخی از این کاربردها شامل موارد زیر است:

معرف های میل گیراندازی، چاپرون های بلوری شدن، تصویربرداری هدفمند و تعدیل ایمنی، حسگرهای زیستی، تصویربرداری in vivo، پادزهر درمانی، عوامل ضد عفونت، درمان های مبتنی بر ایمنی، نانو اجسام دو عملکردی

منبع: news-medical

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل