نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباطی بین آلودگی هوا و نوزادان مرده به‌ویژه در کشورهای فقیر وجود دارد

تیمی از محققان وابسته به چندین مؤسسه در چین، که با یکی از همکارانش در ایالات متحده کار می‌کنند، ارتباطی بین آلودگی هوا و نرخ نوزادان مرده به‌ویژه در کشورهای فقیرتر پیدا کرده‌اند.

به گزارش سیناپرس همدان، این گروه در مطالعه خود که در ژورنال Nature Communications منتشر شده است، داده های وزارت بهداشت و بررسی های اداره شده توسط USAID را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ارتباط ارجاع داده اند.

نوزادان مرده اندکی قبل یا در حین تولد پس از اینکه تقریباً تمام مراحل بارداری را طی می کنند، می میرند. تحقیقات قبلی نشان داده است که تقریباً 2 میلیون حاملگی با جنین مرده، هر سال در سراسر جهان و عمدتاً در کشورهای فقیر و توسعه نیافته اتفاق می‌افتد و بیشتر زایمان های مرده به دلیل ناهنجاری های جنین، عوارض حین زایمان، مشکلات جفت یا مشکلات سلامتی مرتبط با مادر است. در این تلاش جدید، محققان مشکوک بودند که آلودگی هوا نیز ممکن است نقش داشته باشد، که می‌تواند توضیح دهد که چرا تعداد بیشتری از تولدهای مرده در جهان سوم اتفاق می‌افتد.

برای یافتن ارتباط بین کیفیت هوا و نوزادان مرده، محققان با ارجاع متقابل به داده‌های نظرسنجی‌های وزارت بهداشت، تعداد نوزادان مرده به دنیا آمده را به تفکیک کشورهای با میزان آلودگی هوا، با تمرکز بر آلودگی ذرات ریز هوا مقایسه کردند.

در تجزیه و تحلیل خود، محققان یک الگوی خیره کننده را پیدا کردند، کشورهایی که در آن ها نرخ بالاتری از نوزادان، مرده به دنیا می‌آیند، دارای مقادیر بالاتری از ذرات ریز آلودگی هوا بودند. پیشتاز این فهرست هند بود، کشوری که بالاترین میانگین تعداد مرده‌زایی را دارد ، 217000 مورد از 25 میلیون تولد در سال. هند همچنین در صدر فهرست کشورهایی با بدترین آلودگی ذرات معلق هوا قرار داشت، تحقیقات قبلی نشان داده است که هند دارای میانگین 60.15 Ug/m3 آلودگی هوا است. WHO دستورالعمل 5 Ug/m3 را به عنوان سطح ایمن آلودگی ذرات ریز هوا تعیین کرده است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که می‌توان از کار آنها به شیوه‌ای مثبت استفاده کرد. مادران باردار با علم به اینکه تنفس هوای آلوده می تواند خطر مرده زایی را افزایش دهد، می توانند اقداماتی را برای کاهش این خطر انجام دهند. آنها می توانند برای مثال هنگام بیرون رفتن از ماسک N95 استفاده کنند و در صورت امکان از بیرون رفتن در روزهای با هوای بد و خطرناک خودداری کنند ویا از دستگاه های تصفیه هوا در داخل خانه استفاده کنند.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل