انگل کنترل کننده ذهن، گرگ ها را به رهبران دسته تبدیل می کند

انگلی که می تواند رفتار حیوانات را تغییر دهد، باعث تغییر عادات گرگ های آلوده در یلوستون، افزایش پرخاشگری و ترغیب آنها به خطرات بیشتر شده است.

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از 200 گرگ خاکستری در پارک ملی یلوستون، گرگ‌های آلوده به انگل‌های تغییر دهنده رفتار، به احتمال زیاد به رهبران گروه تبدیل می‌شوند یا دسته‌های خود را به کلی رها می‌کنند. این یافته ها به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که نشان می دهد توکسوپلاسما گوندی، یک انگل تک سلولی، رشته های عروسکی میزبان خود را می کشد و آنها را به دنبال رفتارهای پرخطر سوق می دهد.

 نویسندگان در این مطالعه که در مجله Communications Biology منتشر شد، نوشتند در گرگ هایی که علائم عفونت T. gondii را در خون خود نشان دادند، افزایش قابل توجهی در شانس پراکندگی و تبدیل شدن به یک رهبر گروه شناسایی کردیم که هر دو این ها رفتارهایی مخاطره آمیز هستند.

دانشمندان گزارش دادند: این دو رفتار در تاریخچه زندگی، نشان دهنده برخی از مهم ترین تصمیماتی است که یک گرگ می تواند در طول زندگی خود بگیرد و ممکن است تاثیرات شگرفی بر تناسب اندام، توزیع گرگ های خاکستری در منطقه و نرخ کلی تولد و مرگ و میر در یک جمعیت داشته باشد.

توکسوپلاسموز، بیماری ناشی از عفونت T. gondii ، همه جا وجود دارد. در حالی که T. gondii فقط می تواند از نظر جنسی در گربه سانان (اعضای خانواده گربه ها) تولید مثل کند و چرخه زندگی خود را کامل کند، در هر میزبان خونگرمی کاملاً جاگیری می کند، از جمله حدود 33٪ از کل انسان ها و بیش از 10٪ از جمعیت ایالات متحده. جمعیت یک سیستم ایمنی سالم معمولاً برای از بین بردن علائم بیماری کافی است و افرادی که نقص ایمنی ندارند به ندرت چیزی دلهره آورتر از علائم جزئی آنفولانزا را در طول عفونت حاد تجربه می کنند. اما T. gondii می تواند تأثیری پایدار داشته باشد. تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که عفونت مزمن می تواند منجر به افزایش سطح تستوسترون و تغییرات رفتاری در انسان شود.

پس ما تنها نیستیم، Live Science قبلا گزارش داده بود که جوندگان آلوده به این انگل تستوسترون اضافی تولید می کنند و کمتر از گربه ها می ترسند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2021 در Nature Communications منتشر شد، کفتارهای مبتلا به توکسوپلاسموز بیشتر با شیرهای آفریقایی درگیر می شوند. دانشمندان در سال 2016 در مجله Current Biology گزارش دادند که شامپانزه های حامل T. gondii از پلنگ ها، شکارچیان طبیعی خود، نمی ترسند.

بر اساس این مطالعه جدید، گرگ های خاکستری یلوستون با پرسه زدن در همان بیابان آتشفشانی که گربه های آلوده (Puma concolor) حاضر بودند و خوردن لاشه این گربه سانان، به T. gondii مبتلا شدند. محققان داده‌های تقریباً سه دهه‌ای را درباره گرگ‌هایی که در یلوستون زنده گیری، رها و تحت نظر بودند، بررسی کردند. آنها دریافتند که گرگ های آلوده بیشتر از گرگ های غیرآلوده رفتارهای مخاطره آمیزی انجام می دهند، مانند رها کردن خانواده خود برای شروع گروه های جدید، و دو برابر بیشتر اشتیاق برای رهبر شدن در دسته، را خود از نشان می دهند، که اغلب مستلزم دعواهای خطرناک با سایر افراد دسته است.

اما توکسوپلاسموز عامل همه شکوه، استقلال و جنگ قدرت نیست. گرگ‌های آبستنی که از عفونت حاد رنج می‌برند، می‌توانند جنین را سقط کنند و گرگ‌هایی که از دعوا نمی‌ترسند، به احتمال زیاد آسیب‌های کشنده‌ای متحمل می‌شوند. نویسندگان این مطالعه همچنین این احتمال را مطرح کردند که گرگ‌های آلوده کل دسته را با هدایت بدون ‌ترس، دسته خود را به قلمروی دیگر گرگ ها، جایی که آنها نیز ممکن است آلوده شده باشند، می برند و در معرض خطر قرار می دهند.

نویسندگان نوشتند: این مطالعه نشان می دهد که چگونه تعاملات در سطح جامعه می تواند بر رفتار فردی تأثیر بگذارد و به طور بالقوه می تواند به تصمیم گیری در سطح گروه برسد. ترکیب پیامدهای عفونت های انگلی در تحقیقات آینده حیات وحش برای درک تأثیرات انگل ها بر افراد، گروه ها، جمعیت ها و فرآیندهای اکوسیستم حیاتی است.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا