نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا طول عمر زنان با مردان متفاوت است؟

In most ways, women age better than men and live longer. Scientists are trying to figure out why.

به گزارش سیناپرس همدان، تأثیر داروها بر روی زنان و مردان می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. همانطور که اکنون محققان موسسه زیست شناسی پیری ماکس پلانک در کلن و دانشگاه کالج لندن نشان داده اند، این امر در مورد امیدوار کننده ترین داروی ضد پیری راپامایسین در حال حاضر نیز صدق می کند. آنها در Nature Aging گزارش می دهند که این دارو فقط طول عمر مگس های میوه ماده را افزایش می دهد، اما عمر مگس های نر را افزایش نمی دهد.

علاوه بر این، راپامایسین تنها باعث کاهش رشد تغییرات پاتولوژیک مرتبط با سن در روده ی مگس های ماده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که جنسیت بیولوژیکی، عامل مهمی در اثربخشی داروهای ضد پیری است.

امید به زندگی در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان است. با این حال، زنان نیز بیشتر از بیماری های مرتبط با افزایش سن و واکنش های نامطلوب دارویی رنج می برند. یو-ژوان لو، یکی از نویسندگان برجسته این مطالعه توضیح می دهد: هدف بلندمدت ما این است که مردان به اندازه زنان و همچنین زنان به همان اندازه مردان سالم، تا اواخر عمر زندگی کنند. اما برای این کار، ما باید بفهمیم که تفاوت ها از کجا می آیند.

راپامایسین فقط در مگس ماده باعث افزایش طول عمر می شود

محققان داروی ضد پیری راپامایسین را به مگس‌های نر و ماده دادند تا تأثیر آن را روی جنس‌های مختلف بررسی کنند. راپامایسین یک مهارکننده رشد سلولی و تنظیم کننده ایمنی است که به طور معمول در درمان سرطان و پس از پیوند اعضا استفاده می شود.

آنها دریافتند که راپامایسین طول عمر را افزایش می دهد و آسیب های روده، مرتبط با افزایش سن را در مگس های ماده، کاهش می دهد اما در نرها این عمل اتفاق نمی افتد.

زندگی سالم تر به دلیل اتوفاژی بیشتر

محققان مشاهده کردند که راپامایسین باعث افزایش اتوفاژی (فرایند دفع مواد زائد سلول) در سلول‌های روده جنس مونث می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد سلول‌های روده مردان دارای فعالیت اتوفاژی پایه بالایی است که با راپامایسین نمی‌توان آن را بیشتر کرد. دانشمندان همچنین توانستند این اثر راپامایسین را در موش مشاهده کنند.

موش‌های ماده پس از درمان با راپامایسین، افزایش فعالیت اتوفاژی را نشان دادند. یو-ژوان لو می‌گوید: مطالعات قبلی نشان داد که در موش‌ها، ماده‌ها نسبت به نرها، نسبت به راپامایسین واکنش‌های بیشتری در افزایش طول عمر داشتند، ما اکنون مکانیسم اساسی این تفاوت‌ها را با استفاده از مگس‌ها کشف کرده‌ایم.

لیندا پارتریج، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: جنس می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای اثربخشی داروهای ضد پیری باشد. درک فرآیندهایی که بر اساس جنسیت، خاص هستند و پاسخ به درمان‌ها را تعیین می‌کنند، توسعه درمان‌های شخصی‌سازی شده را بهبود می‌بخشد.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل