دو خوشه باز و جوان جدید در فضا کشف شد

اخترشناسان با تجزیه و تحلیل داده های ماهواره گایا ESA دو خوشه باز و جوان جدید را شناسایی کرده اند. خوشه‌های تازه‌یافته با نام‌های Casado 82 و Casado-Hendy 1 در یک گروه اولیه از خوشه‌های باز واقع شده‌اند. این یافته در مقاله ای منتشر شده در arXiv.org گزارش شده است.

به گزارش سیناپرس همدان، خوشه‌های باز (OCs)، که از همان ابر مولکولی غول‌پیکر تشکیل شده‌اند، گروه‌هایی از ستارگان هستند که از نظر گرانشی به یکدیگر متصل هستند. تاکنون بیش از 1000 مورد از آنها در کهکشان راه شیری کشف شده است و دانشمندان همچنان به دنبال یافتن تعداد بیشتری از این گروه بندی های ستاره ای هستند. گسترش فهرست خوشه های باز کهکشانی شناخته شده و مطالعه دقیق آنها می تواند برای بهبود درک ما از شکل گیری و تکامل کهکشان بسیار مهم باشد.

در فاصله حدود 5900 سال نوری، NGC 6871 یک OC جوان، بزرگ و غنی با مقداری زیرساخت و حداقل دو هسته است. مشاهدات قبلی این خوشه نشان داده است که این خوشه بخشی از گروه HC اولیه OC ها است، یک مجموعه ستاره ساز حاوی چندین OC جوان، از جمله Teutsch 8، FSR 198 و Biurakan 2 می باشد.

اخیراً تیمی از اخترشناسان به سرپرستی خوان کاسادو از دانشگاه خودمختار بارسلون اسپانیا، این گروه اولیه از OC ها را با تجزیه و تحلیل داده‌های انتشار داده 3 (DR3) گایا مورد بررسی قرار داده‌اند تا بتوانند ویژگی‌های آن را بیشتر روشن کنند. به عنوان بخشی از این مطالعه، آنها دو OC جدید را کشف کردند.

هدف اولیه کار حاضر، بازدید مجدد از گروه اولیه NGC 6871 به منظور استفاده از نتایج Gaia DR3 برای به دست آوردن توصیف بهتری از این مجموعه ستاره‌زایی و خوشه‌های اجزای منفرد بود. در حین انجام این کار، ما دو OC جدید (Casado 82 و Casado-Hendy 1) را شناسایی کرده‌ایم که با جزئیات آنها را مشخص می‌کنیم.

دو OC جدید هر کدام شامل 39 ستاره عضو هستند و در فاصله 6200 سال نوری از ما قرار دارند. سرعت شعاعی آنها در حدود -23 کیلومتر بر ثانیه اندازه گیری شد. شعاع Casado 82 و Casado-Hendy 1 به ترتیب 9 و 8.1 دقیقه قوسی محاسبه شد.

این مطالعه نشان داد که Casado 82 تقریباً 6.6 میلیون سال سن دارد، در حالی که Casado-Hendy 1 حدود 300000 سال جوانتر است. مجموع جرم کاسادو 82 برابر با 85 جرم خورشیدی تخمین زده شد که حدود هشت جرم خورشیدی کمتر از Casado-Hendy 1 است.

هنگامی که صحبت از فراوانی فلز می شود، نتایج نشان می دهد که آنها برای دو OC بسیار مشابه هستند، به ترتیب در سطح 0.015 و 0.017 برای Casado 82 و Casado-Hendy 1. اشاره شد که این مقادیر نزدیک به خورشید هستند و همچنین ترکیب مشابهی از دو خوشه را نشان می دهند.

علاوه بر این، این تحقیق نشان داد که همه اعضای گروه اولیه HC که شامل کاسادو 82 و Casado-Hendy 1 است در یک مجموعه ستاره‌زایی به دنیا آمده‌اند. نتایج همچنین نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد NGC 6871 در حال متلاشی شدن است و اعضای گروه اولیه به‌سرعت در حال پراکندگی هستند.

نویسندگان مقاله با جمع‌بندی یافته‌ها خاطرنشان کردند که شناسایی Casado 82 و Casado-Hendy 1 نشان می‌دهد که ممکن است در آینده نزدیک با تجزیه و تحلیل داده‌های Gaia، تعداد زیادی OC جدید کشف شود.

منبع: phys.org

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا