نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحقیقات در موش ها نشان داد: درد باعث کاهش اشتها می شود

تیمی از محققان دانشگاه علم و فناوری چین و بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی آنهویی، مدار عصبی مرتبط با کاهش غذا خوردن را در موش‌هایی که درد را تجربه می‌کنند، کشف کرده‌اند. محققان مطالعه خود را در مجله Nature Metabolism شرح می دهند.

به گزارش سیناپرس همدان، تحقیقات قبلی و شواهد نتایجی را نشان داده است که افراد در هنگام تجربه درد کمتر غذا می خورند. تحقیقات قبلی نشان داده است که این موضوع در مورد بسیاری از حیوانات مانند موش نیز صادق است. در این تلاش جدید، محققان به این فکر کردند که در زمانی که موش درد را تجربه می کند، چه اتفاقی در مغز برای کاهش اشتها می افتد. برای کشف این موضوع، آنها از مواد شیمیایی و ایجاد فشار در ناحیه ی بینی برای ایجاد درد در موش‌های آزمایشی استفاده کردند و سپس از رنگ‌آمیزی ایمونوفلورسانس برای تعیین اینکه کدام قسمت‌های مغز تحت تأثیر قرار گرفته است استفاده کردند.

این کار ابتدا شامل فشار دادن بینی موش ها با اشیاء تیز برای ایجاد درد و سپس اندازه گیری الگوهای رفتاری آنها بود. محققان دریافتند که موش‌ها بسیار کم اشتها شده‌اند و کمتر غذا می‌خورند. در مرحله بعد، آنها نوعی باکتری را به موش تزریق کردند که باعث درد می شود. آنها سپس اشتهای آنها را آزمایش کردند و متوجه شدند که موش ها تمایل کمتری به خوردن دارند.

محققان سپس رنگ‌آمیزی ایمونوفلورسانس را در موش‌ها با باکتری انجام دادند تا بخشی از مغز موش را که برای پردازش درد شناخته شده است، یعنی قشر کمربندی قدامی، تجسم کنند. آنها منطقه بخصوص مغز را همانطور که انتظار می رفت نورانی دیدند. آنها سپس مواد شیمیایی را تزریق کردند که فرآیند را در قشر سینگولیت قدامی کند کرد و دریافتند که علیرغم ادامه درد، این عمل منجر به افزایش اشتها می شود.

سپس محققان سعی کردند مواد شیمیایی را به مغز موش‌های مورد آزمایش تزریق کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد سیگنال‌دهی رت و برگشتی از قشر کمربندی قدامی در طول دوره‌های درد بیاموزند. آنها سیگنال هایی را یافتند که به نواحی جانبی هیپوتالاموس، بخش هایی از مغز که در تنظیم گرسنگی نقش دارند، منتهی می شود. محققان سپس از مواد شیمیایی برای متوقف کردن سیگنال‌ها استفاده کردند و دریافتند که علیرغم ادامه درد این توقف مسیر سیگنال دهی منجر به بهبود اشتها می‌شود. جالب توجه است، آنها همچنین دریافتند که دستکاری چنین سیگنال‌هایی حتی زمانی که موش‌ها درد نداشتند منجر به کاهش اشتها می‌شود.

محققان پیشنهاد می‌کنند که کار آنها می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید برای کاهش درد در انسان‌ها و شاید داروهای سرکوب‌کننده اشتها کمک کند.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل