برای محافظت از پوست خود انگور بخورید

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه انسانی اخیر نشان داد که مصرف انگور در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) به پوست محافظت می کند. افراد مورد مطالعه پس از مصرف ۲ و یک چهارم فنجان انگور به صورا روزانه و به مدت دو هفته، مقاومت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی نشان دادند.

علاوه بر این، افرادی که مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را نشان می ‌دهند، پروفایل ‌های میکروبیومیک و متابولومیک منحصر به‌ فردی را نشان دادند که نشان‌ دهنده همبستگی بین روده و پوست است.

به گفته محققان، تصور می شود که اجزای طبیعی موجود در انگور به نام پلی فنول ها مسئول این اثرات مفید هستند.

به گفته دکتر جان پزوتو (John Pezzuto) پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد و رئیس کالج داروسازی و علوم بهداشتی دانشگاه وسترن نیوانگلند، این مطالعه جدید تحقیقات قبلی در این زمینه را تقویت می کند. در این تحقیق، محققان تأثیر مصرف انگور کامل معادل ۲.۲۵ فنجان در روز را به مدت ۱۴ روز در برابر آسیب نور ناشی از اشعه ماوراء بنفش بررسی کردند.

پاسخ پوست افراد به اشعه ماوراء بنفش قبل و بعد از مصرف انگور به مدت دو هفته با تعیین آستانه آسیب اشعه ماوراء بنفش که باعث قرمزی قابل مشاهده روی پوست پس از ۲۴ ساعت می شود، اندازه گیری شد.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تجزیه و تحلیل متابولومیک میکروبیوم روده، نمونه‌ های خون و ادرار نیز انجام شد.

در نهایت، یک سوم از افراد به دنبال مصرف انگور مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش نشان دادند و همین افراد در مقایسه با افراد دیگر، تفاوت های قابل توجهی در میکروبیوم و متابولوم نشان دادند. به طور خاص یک متابولیت شاخص قوی از کاهش آسیب نوری است و نمایه‌ های ژنتیکی منحصر به ‌فرد را نشان می ‌دهد.

پزوتو توضیح داد:علاوه بر این، سه نفر از افراد مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش پاسخ ماندگاری و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را تا ۴ هفته پس از عدم مصرف انگور حفظ کردند. این نتیجه نشان می دهد که بخشی از جمعیت قادر به مقاومت در برابر آفتاب سوختگی به دنبال مصرف انگور هستند و بین میکروبیوم روده و پوست و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش همبستگی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، سالانه بیش از ۳ میلیون آمریکایی به سرطان پوست مبتلا می شوند که عمدتاً در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

تخمین زده می شود که از هر ۵ آمریکایی یک نفر در سن ۷۰ سالگی به سرطان پوست مبتلا می شود. بیشتر موارد سرطان پوست از جمله حدود ۹۰ درصد از سرطان های پوست غیرملانومایی و ۸۶ درصد ملانوم ها با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید مرتبط است. علاوه بر این، تخمین زده می شود که ۹۰ درصد از پیری پوست توسط خورشید ایجاد می شود.

پزوتو در انتها خاطرنشان کرد که عبارت غذای تو دارو و دارو غذای تو باشد، به زمان بقراط برمی گردد، اما اکنون پس از ۲۵۰۰ سال و همانطور که در این مطالعه انسانی که با رژیم انگور انجام شده است دیدیم، ما هنوز در حال یادگیری واقعیت این گفته هستیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Antioxidants منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی