نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف دو ماده معدنی فضایی

دو ماده معدنی جدید که قبلا در طبیعت وجود نداشت

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل تکه عظیمی از یک سنگ فضایی که در سومالی به زمین سقوط کرده، موادی را نشان داد که قبلاً در طبیعت دیده نشده بودند. در این راستا دو ماده معدنی جدید مورد تجزیه و تحلیل و نامگذاری قرار گرفته اند و سومین مورد احتمالی در حال حاضر توسط انجمن بین المللی کانی شناسی در دست بررسی است.

محققان معتقدند که این کشف می تواند سرنخ های مهمی در مورد شکل گیری سیارک ها و شهاب سنگ ها به دانشمندان بدهد.

این کانی‌ها الاییت و الکین‌ستانتونیت نام ‌گذاری شده ‌اند و کشف آنها توسط زمین‌شناس سیاره‌ای کریس هرد (Chris Herd) از دانشگاه آلبرتا در کانادا در سمپوزیوم اکتشاف فضایی اعلام شد.

هرد می گوید: هرگاه کانی جدیدی پیدا کردید، به این معنی است که شرایط زمین شناسی واقعی، شیمی سنگ، با آنچه قبلاً کشف شده بود، متفاوت است. در این شهاب ‌سنگ خاص، دو ماده معدنی به‌ طور رسمی توصیف شده‌ اند که برای علم جدید هستند.

صخره مورد بحث که تا حدی در شن و ماسه در دره ای غنی از سنگ آهک در سومالی در نزدیکی شهر العلی قرار گرفته است، اخیراً به عنوان یک شهاب سنگ شناسایی شد.به گزارش سیناپرس، این تخته سنگ ۱۵.۲ تنی، نهمین سنگ فضایی بزرگی است که تاکنون در سطح زمین پیدا شده است.

به گفته پژوهشگران، مشخص نیست که این شهاب سنگ چه زمانی از آسمان سقوط کرده اما مردم محلی نام این صخره را شب گذاشته بودند و حداقل برای ۵ تا ۷ نسل از آن در داستان ها، آهنگ‌ها و رقص های محلی خود یاد کرده و از آن به عنوان سندان برای تیز کردن چاقو استفاده می ‌کردند.

کاوشگرانی که در سال ۲۰۱۹ به دنبال عقیق در این منطقه بودند، چند نمونه از این سنگ عجیب و حفره ‌دار را جدا کرده و برای تجزیه و تحلیل و طبقه ‌بندی برای هرد فرستادند. هرد با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و موسسه فناوری کالیفرنیا، به سرعت تشخیص داد که این نمونه ها یک شهاب سنگ آهنی متعلق به مجموعه IAB است.

به گزارش سیناپرس،طبقه ‌بندی کمپلکس آهن IAB شامل حدود ۳۵۰ شهاب ‌سنگ است و از جمله ویژگی‌های آن‌ها ترکیبات عمدتاً آهن-نیکلی است که شامل سیلیکات‌هایی مانند کشمش ریز در کیک میوه است و گمان می رود که آنها از ذوب ناشی از ضربه روی یک سیارک آهنی شکل گرفته باشند.

برای طبقه بندی شهاب سنگ، هرد و تیمش نیاز به مطالعه ترکیب شیمیایی آن داشتند و این زمانی بود که همه چیز تغییر کرد. به نظر می رسید که برخی از اجزاء دارای بافت و ترکیب غیرعادی باشند، بنابراین هرد از اندرو لوکوک (Andrew Locock) کانی شناس دانشگاه آلبرتا، که در توصیف سایر کانی های جدید نقش داشته است، کمک گرفت.

هرد می‌ گوید: روز اولی که برخی از آنالیزها را انجام داد، گفت: شما حداقل دو ماده معدنی جدید در دارید و این فوق ‌العاده بود. به گفته هرد، اغلب اوقات برای یافتن یک ماده معدنی جدید، کار بسیار زیادی نیاز است.

این دو کانی دارای ترکیبات آهن-فسفر-اکسیژن بودند. سنگ Elaliite که به نام El Ali نامگذاری شده است دارای فرمول Fe2+8Fe3+(PO4)O8 است. الکینستانتونیت که به نام دانشمند سیاره ‌شناسی لیندی الکینز-تانتون از دانشگاه ایالتی آریزونا نامگذاری شده است، دارای فرمول Fe4(PO4)2O است. الکینز تانتون (Elkins-Tanton) کارهای تاثیرگذاری زیادی در مورد چگونگی شکل گیری هسته های سیاره ای و شهاب سنگ های آهنی انجام داده است.

سومین ماده معدنی جدید بالقوه هنوز در حال انجام فرآیند شناسایی و طبقه بندی است. علاوه بر این، دانشمندان در حال کار بر روی پژوهشی هستند که فرآیندهای شکل‌ گیری را که می ‌تواند این مواد معدنی را تولید کند، شرح می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، هرد می ‌گوید: این تخصص من است که چگونگی فرآیندهای زمین‌ شناسی و تاریخ زمین ‌شناسی که این صخره زمانی بخشی از آن بوده است را بررسی کنم. من هرگز فکر نمی ‌کردم که فقط به واسطه کار بر روی یک شهاب سنگ در توصیف مواد معدنی جدید شرکت کنم.

به گزارش سیناپرس، سنگ بزرگ از محلی که برای نسل‌ها در آن قرار داشت، برداشته و به پایتخت سومالی، موگادیشو منتقل شد، اما هرد گفت که گزارش‌ها حاکی از انتقال آن به چین است، جایی که ممکن است در دست دلالان شهاب ‌سنگ قرار گیرد و آن‌ها آن را بریده و بفروشند.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل