روشی جدید برای بیوپسی سرطان کبد

یک تیم ترکیبی از محققان کالج پزشکی اتحادیه پکن و آزمایشگاه بالینی فن‌شنگزی، روش جدیدی را برای انجام بیوپسی (نمونه برداری از بافت) مایع برای سرطان کبد ایجاد کرده‌اند.

مقاله آنها در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.به گزارش سیناپرس همدان، تشخیص تومورهای سرطانی در بیماران شامل، درجاتی از درد یا ناراحتی است. برخی از تومورها مانند تومورهای پوست یا پستان را می توان با حداقل روش های تهاجمی، بیوپسی کرد.

از سوی دیگر، برخی از سرطان‌ها مانند ریه، مثانه یا کبد به روش‌های بسیار تهاجمی‌تری نیاز دارند و محققان به دنبال راه‌های جدیدی برای آزمایش چنین سرطان‌هایی بوده‌اند.

یک رویکرد شامل گرفتن نمونه های مایع مانند خون، ادرار، مایع منی یا بزاق و آزمایش غیر مستقیم برای سرطان است. آزمایش غیرمستقیم شامل جستجوی ماده ای در نمونه مایع است که بخشی از یک سلول نیست. به طور معمول، چنین آزمایشاتی شامل جستجوی موادی است که از تومور حاوی DNA جدا شده است.

آزمایش‌های چنین موادی، آزمایش‌های سرطان، DNA بدون سلول (cfDNA) نامیده می‌شوند. متأسفانه، بیشتر روش‌های توسعه‌یافته برای انجام چنین آزمایش‌هایی به مقادیر زیادی مایع نیاز دارند که هم برای بیماران و هم برای تکنسین‌های آزمایشگاه می‌تواند سخت باشد.

در این تلاش جدید، این تیم در چین، رویکرد جدیدی را ارائه کرده است.این روش که کپسول جهش پلاس (MCP) نام دارد، شامل فرآیندی است که امضاهای اپی ژنتیکی و جهشی (و همچنین نشانگرهای متیلاسیون) را در یک نمونه مایع کوچک تشخیص می دهد.

محققان ابتدا MCP را بر روی نمونه خون 60 بیمار که به سرطان کبد مبتلا بودند، آزمایش کردند و نتایج را با گروه کنترل مقایسه کردند. سپس آزمایش را با 58 بیمار تکرار کردند. آنها به ترتیب 90 و 94 درصد حساسیت پیدا کردند.

آنها سپس آزمایش‌های مشابهی را بر روی بیماران مبتلا به هپاتیت B انجام دادند که مشخص است خطر ابتلا به سرطان کبد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و توانستند سرطان کبد با شروع زودرس را در 4 مورد از 5 مورد در گروه تشخیص دهند.محققان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است، اما مطمئن هستند که روش جدید آن‌ها ابزار جدید ارزشمندی برای استفاده در تشخیص تومورها در قسمت‌های دور از دسترس بدن خواهد بود.منبع: medicalxpress.comمترجم: کیانوش کرمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا