مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که گفتگوی مستقیم با نوزادان در بهبود و بالارفتن مهارت های اجتماعی آن ها بسیار تاثیر گذار تر از خواندن کتاب یا نشان دادن تصاویر به آن ها است. در حقیقت بر اساس این مطالعات مشخص شد که ایجاد رابطه غیر رسمی و صمیمانه با کودک مانند گفتگو و حرف زدن در زمینه های مختلف به صورت مکرر سبب بهبود شرایط تطبیق پذیری اجتماعی آن ها شده و تاثیر مثبت این فعالیت ها بر ذهن نوزادان بسیار بیشتر از روش های سنتی پیشین مبتنی بر خواندن کتاب یا نمایش تصاویر به آن ها است.
اگرچه مطالعه و خواندن کتاب روشی بسیار مفید برای ایجاد ارتباط با نوزادان است ولی این عمل سبب بالا رفتن مهارت های اجتماعی وی نشده و در عوض گفتگو با نوزاد به دلیل ایجاد رابطه ای دو طرفه سبب افزایش این مهارت های اجتماعی می شود.
در همین زمینه دکتر سوزان ایگان از اساتید رشته روان شناسی در دانشگاه لیمریک که سرپرستی این پژوهش ها را بر عهده دارد اعلام کرد : مطالعات و آزمایش های ما نشان می دهد که اگرچه مطالعه و خواندن کتاب روشی بسیار مفید برای ایجاد ارتباط با نوزادان است ولی این عمل سبب بالا رفتن مهارت های اجتماعی وی نشده و در عوض گفتگو با نوزاد به دلیل ایجاد رابطه ای دو طرفه سبب افزایش این مهارت های اجتماعی می شود.
در این مطالعات هفت هزار و هشتصد و چهل و پنج نوزاد نه ماهه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند و نتایج فوق حاصل آنالیز این آزمایش های علمی است. یافته های این پژوهشگران نشان می دهد که وجود مکالمه مستمر میان والدین و کودک نوزاد ، در شرایط مختلف و حتی در زمانی که کودک در حال انجام کاری دیگر است، سبب بالا رفتن شناخت و ادراک نوزاد از محیط اطراف شده و این موضوع در گسترش و بهبود روابط اجتماعی وی تاثیری به سزا خواهد داشت.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کتاب خواندن همچنان یکی از روش های توصیه شده به والدین برای ایجاد رابطه مناسب با نوزادان و بالا بردن سطح مهارت های ذهنی آن ها است و تلفیق این دو روش می تواند تاثیری بسیار به سزا در افزایش توانمندی های نوزادان داشته باشد. در خاتمه باید خاطر نشان کرد که این پژوهشگران در حال ادامه تحقیقات خود بر روی نوزادان هستند تا از این طریق و به وسیله مطالعات دراز مدت ، تاثیر کتاب خوانی و گفتگو با کودک را در بازه زمانی سه ساله مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.
شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی Child language Teaching and Therapy منتشر شده و در اختیار پژوهش گران قرار دارد.
ترجمه: فاطمه کردی
No tags for this post.