نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی مواد ارگانیک و آلی در مریخ

به گزارش سیناپرس، مریخ نورد استقامت به تازگی  شواهد جدیدی از ترکیبات آلی احتمالی در مریخ کشف کرده است. این کشف تنها یکی از چندین اکتشافی است که ناسا در سیاره سرخ انجام داده‌ که می ‌تواند تصویری از حیات و موجودات زنده که در گذشته این سیاره زندگی می کردند، ترسیم کند.

در پی برنامه ریزی ناسا برای انجام یک ماموریت سرنشین دار به مریخ در دهه ۲۰۳۰، کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیاره همچنان در اولویت کار ناسا و سایر آژانس های فضایی قرار دارد. علاوه بر این، با این احتمال که بازگشت نمونه مریخ می‌تواند شواهد بیشتری از ترکیبات آلی و حتی نشانه‌ هایی از حیات در مریخ به همراه داشته باشد، ستاره‌ شناسان به دنبال سرنخ ‌هایی هستند که می ‌توانند در این رابطه به دست آورند.

آخرین یافته های مرتبط با وجود حیات در مریخ به شکل چیزی است که اخترشناسان معتقدند می تواند ترکیبات آلی موجود در صخره های این سیاره باشد که توسط مریخ نورد استقامت ناسا جمع آوری شده است. بر اساس این مطالعه جدید، سنگ‌ های فوق در دهانه Jezero کشف شده‌ا ند که مدت ‌ها تصور می‌ شد یک دلتای باستانی در سطح سیاره سرخ است.

اگر این کاوشگر واقعاً ترکیبات آلی پیدا کرده باشد، این نظریه اثبات می شود که مریخ زمانی سیاره‌ ای پر رونق با حیات فراوان بوده است. البته، هیچ مدرکی وجود ندارد که حاکی از هوشمندی این حیات باشد، اما حتی یافتن نشانه ‌های کوچکی از حیات باستانی در مریخ، راهگشای مطالعات بعدی و جستجوی حیات در کیهان خواهد بود. ذکر این نکته نیز مهم است که یافتن ترکیبات آلی در مریخ به معنای نشانه‌ هایی قطعی  از حیات نیست.

به گزارش سیناپرس، اگرچه ، ترکیبات آلی برای موجودات زنده مهم هستند. با این حال، وجود ترکیبات پایه فوق، به این معنی نیست که حیات پیدا شده است.

این یافته فقط به این معنی است که برخی از بلوک های ساختمانی اساسی مورد نیاز برای حیات در این سیاره کشف شده است. با این حال، باید اذعان داشت که این یافته ها بسیار هیجان انگیز بوده و در نوع خود، انقلابی بزرگ محسوب می شود.

در خاتمه گفتنی است اکتشافاتی از این دست می تواند این باور را روشن کند که حیات اولیه در مریخ به سوخت تغییرات آب و هوایی کمک کرده و این سیاره را به سرزمین بایر امروزی تبدیل کرده است.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل