نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از افسردگی با پنج دستور آئین بودا

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید توسط محققان تایلندی دانشگاه چیانگ مای، نشان داده است، افرادی که از روان رنجوری و استرس بالا رنج می برند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قرار داشته باشند، با این وجود، رعایت پنج دستور آئین بودا، می تواند این خطر را کاهش داده یا حتی از بین ببرد.

تحقیقات قبلی نشان داده اند: رعایت پنج مورد از دستورات بودیسم، شامل خودداری از قتل، دزدی، سوء رفتار جنسی، دروغ گفتن یا استفاده از مسکرات، می تواند رفاه و کیفیت زندگی را نه تنها برای پیروان دین بودا، بلکه برای عموم مردم، افزایش دهد. اما، تا به حال ارتباط مشخصی بین این پنج دستور و کاهش علائم افسردگی، کشف نشده بود.

به منظور بررسی بیشتر این ارتباط، محققان بر روی پیوندهای شناخته شده بین روان رنجوری، استرس و افسردگی تمرکز کردند. تیم تحقیقاتی، داده های یک نظرسنجی آنلاین که از اواخر سال 2019 تا سپتامبر 2022، توسط 644 بزرگسال در تایلند تکمیل شده بود، را مطالعه کردند.

این نظرسنجی، علاوه بر رعایت پنج دستور بودیسم، شامل پرسشنامه‌ های استاندارد برای اندازه ‌گیری سطوح استرس ادراک شده، روان رنجوری و علائم افسردگی در هر یک از شرکت‌ کنندگان بود.

تجزیه و تحلیل آماری نتایج نظرسنجی نشان داد که به نظر می رسد رعایت این پنج دستور تا حد زیادی تأثیر استرس ادراک شده بر افسردگی را کاهش می ‌دهد. بر اساس این نتایج، پیروی دقیق از پنج دستور ذکر شده، می تواند علائم افسردگی را در افرادی که دارای سطوح بالای استرس و روان رنجوری هستند، کاهش داده یا از بین ببرد.

در انتها محققان خاطرنشان کرده اند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا می توان این یافته ها را به جمعیتی فراتر از جمعیت مورد مطالعه، تعمیم داد یا خیر، مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله PLOS ONE قابل دسترسی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل