منتظر رایانه های ارگانیکی باشید

تیمی از محققان دانشگاه دولتی مسکو با همکاری محققانی در آلمان به دنبال استفاده از مولکولی هستند که تصور می شود راه را برای تجهیزات الکترونیکی ارگانیکی از جمله رایانه های اینچنینی هموار می کند.

این مولکول که مشتقی از [3]-radialene محسوب می شود که حدود 30 سال پیش کشف شد و حالا قرار است از آن برای ساخت نیمه هادی های ارگانیکی استفاده شود. مولکولی که دانشمندان برای تولید پیشرفته ترین تجهیزات الکترونیکی و در نهایت رایانه های ارگانیکی به کار گرفته می شود dopant نام دارد.

محققان معتقدند که این دستاورد می تواند برای تولید LEDهای ارگانیکی و همچنین کلاس جدیدی از سلولهای خورشیدی ارگانیکی به کار گرفته شود.

به طور کلی تولید تجهیزات الکترونیکی پلاستیکی یا ارگانیکی علم جدیدی محسوب می شود. تنها 15 تا 20 سال از پیدایش این علم می گذرد. هدف از این علم تولید دستگاههای الکترونیکی بر پایه مواد ارگانیکی است. این نوع از دستگاهها از حیث عملکرد و دوام نه چندان زیاد هنوز در قیاس با تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر سیلیکن در درجه دوم قرار دارند. اما نمی توان نسبت به ویژگیهای ساختاری این نوع تجهیزات هم بی تفاوت بود.

اصولا تجهیزات الکترونیکی که با استفاده از مواد ارگانیکی ساخته می شود از ویژگیهای مهمی نظیر سبکی، باریکی، انعطاف پذیری، شفافیت و البته قیمت ارزان تر برخوردارند. دقیقا به همین دلیل است که صفحات خورشیدی ساخته شده از پلاستیکهای ارگانیکی از نمونه های سیلیکنی آن ارزان قیمت تر تمام می شوند.

منبع: eurekalert