نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا زیر بالش مردم پر از سکه شده است؟

به گزارش سیناپرس، نرخ سکه امامی در یک رکورد شکنی تاریخی از مرز 17 میلیون تومان گذشت، بدین ترتیب قیمت سکه از ابتدای فرودین 1401 تا لحظه نگارش این گزارش قریب 38 درصد رشد کرده است که در نوع خود در طول 40 سال اخیر بی‌سابقه محسوب می شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگویی اظهار کرده است؛ حباب سکه بیش از 2 میلیون تومان است و اوراق گواهی سکه نیز برای اولین بار به قیمت 175 هزار تومان رسیده است.اما قیمت اوراق در بازار بورس و بازار حقیقی حدود 50 هزار تومان اختلاف دارد.

همه اینها درحالی است که با توجه به فرار روزانه چند صد میلیارد تومان از بازار بورس و خروج سرمایه از صندوق های درآمد ثابت، مردم برای سرمایه گذارای به دنبال بازارهای امن تری هستند. به گفته تنی چند از اقتصاد دانان، خرید و فروش آسان سکه و ارزش ذاتی طلا، باعث شده است که مردم ترجیع دهند، پول خود را در این کالای قابل حمل با چمدان، سرمایه گذاری کنند.

معمولاً زمان نااطمینانی اقتصادی تمایل مردم برای سرمایه گذاری در ارز، سکه و طلا افزایش می یابد. با مراجعه میدانی خبرنگار سیناپرس به خیابان فرودسی، مشاهده شد که بیشتر صرافی ها از خرید و فروش آزاد ارز اجتناب می کنند و کاغذی با مضمون خرید و فروش ارز نداریم به شیشه چسبانده اند. دلالان هم اغلب خریدار هستند و مردمی که حضور دارند تنها برای پیگیری قیمت های لحظه ای به آنجا امده اند و تمایل چندانی به فروش ندارند.

هر چند رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال فرارودر خصوص اینکه« آیا با توجه به افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به سطح ۴۰ هزار تومان، آیا شاهد سکه ۲۰ میلیون تومانی نیز خواهیم بود، پاسخ داد: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در بازار ارز وجود دارد، به نظر بنده بانک مرکزی بازار را مدیریت خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد تا شب عید دلار بخواهد ۴۰ هزار تومان شود، در چنین حالتی سکه نیز به نرخ ۲۰ میلیون تومان به اعتقاد من نخواهد رسید، از سویی در کوتاه مدت نیز به نظرم با توجه به وضعیتی که وجود دارد به نظر می‌رسد، قیمت سکه در همین محدوده‌های قیمتی حفظ خواهد شد» اما برخی از معامله گران و اقتصاد دانان با توجه به رخدادهای سیاسی و ناکارآمدی های بوروکراتیک نظام سیاستگذاری مالی معتقدند:  این گونه اظهارات بیش از حد خوشبینانه است و با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

یکی از دلایلی که در گروه های اقتصادی تلگرام و شبکه های اجتماعی برای رشد انتظارات تورمی عنوان می شود، احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و توقف کامل مذاکرات است، هرچند بانک مرکزی سعی کرد با نشر اخبار مرتبط با سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه به عمان و احتمال از سرگیری مذاکرات این گمانه زنی های غیر رسمی را تحت الشعاع قرار دهد.

در حال حاضر حباب سکه در حال افزایش است و به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر، حدود ۱۳ درصد قیمت سکه را طبق تعاریف مرسوم حباب تشکیل می‌دهد. این در حالی است که حباب قیمت سکه اخیرا تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.

سرمایه های سرگردان به سمت بازار سکه سرازیر شده است

سعید اسلامی بیدگلی اقتصاددان و استادیار دانشکده بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: هر چند رفتارهای هیجانی کنشگران بازار نیازمند مطالعات لحظه‌ای است، اما هشدارهای چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی مبنی بر این موضوع که نرخ واقعی دلار از نرخ فعلی بالاتر است، انتظارات تورمی مردم را افزایش داد. همچنین در حال حاضر به دلیل مسائل امنیتی فعالیت مردم در بازار ارز آسان نیست، بنابراین سرمایه های سرگردان به سمت بازار سکه سرازیر شده است.

اسلامی بیدگی در ادامه ضمن تشریح بیشتر مختصات فعلی بازارهای سرمایه پذیر در اقتصاد ایران افزود: سکه نقدشوندگی بالایی دارد و معامله آن راحت تر  است و خود طلا نیز دارای ارزش ذاتی است و با توجه به جمیع جهات اقتصادی و فاکتورهای سیاسی، جذابیت بیشتری برای مردم پیدا کرده است. شاید دلیل برگشت ناپذیر بودن قیمت سکه و اینکه به قول عامیانه وقتی بالا رفت، تمایل زیادی به برگشت به قیمت های قبلی ندارد، این است که سرریز بازار ارز معمولاً به سمت بازارهای مانند سکه و طلا شیفت پیدا می کند.

وی افزود: در عالم اقتصاد پیش بینی کار دشواری است، اما با توجه به مداخلات گسترده سیاست گذار دولتی در بازار ارز، این منطقی است که فکر کنیم جریان ورود سرمایه به بازار سکه همچنان روان باقی خواهد ماند و تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار سکه با کاهش چشمگیری مواجه نباشد. با این همه فاکتورهای مختلفی به ویژه در حوزه سیاست بر بازار تاثیر گذار است و باید دید در آینده چه تحولی رخ خواهد داد.

گزارش :هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل