بزرگترین آتشفشان جهان فعال شد

به گزارش سیناپرس،مقامات هاوایی اعلام کردند: آتشفشان مائونا لوآ که بزرگترین آتش فشان فعال در جهان محسوب می شود پس از ۳۸ سال مجددا فعال شده است. در حال حاضر این فعالیت خطرناک نبوده و شرایط توسط متخصصین در حال بررسی است.

گزارش های رسمی نشان می دهد، بزرگترین آتشفشان فعال جهان، مائونا لوآ Mauna Loa، در جزیره هاوایی در یکشنبه شب (دیروز به وقت ایران) فوران کرد. فوران مائونا لوآ در هاوایی برای اولین بار در چهار دهه گذشته است و به گفته دانشمندان و مقامات، به نظر نمی رسد خطری برای جوامع اطراف باشد.

مائونا لوآ بزرگترین و فعال ترین آتشفشان جهان است و از روز دوشنبه شروع به دمیدن خاکستر دودی در هوا و گدازه های نارنجی در زمین های جزیره هاوایی کرد. بررسی های انجام شده نشان می دهد تقریباً در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر دیروز، گدازه از  دهانه قله آتشفشان شروع به فوران کرد.

آژانس دفاع مدنی هاوایی به محض فوران آتشفشان هشدار قرمز صادر کرده و گفت که جریان های گدازه در منطقه قله مهار شده است و مناطق مسکونی اطراف را تهدید نمی کند.به گزارش سیناپرس، آخرین اعلامیه آژانس در روز دوشنبه این بود که گدازه از قله خارج شده و در منطقه شکاف شمال شرقی قابل مشاهده است. گفتنی است تیمی از کارشناسان از زمان شروع فوران همچنان در بالای منطقه فوران باقی مانده و به بررسی شرایط می پردازند.

در این شرایط به مردم هاوایی هشدار داده شده است که فوران ‌ها پویا هستند و جریان ‌های گدازه می ‌توانند به سرعت تغییر کنند و به همین دلیل امکان بدتر شدن شرایط وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، نواحی شکاف، مسیرهایی هستند که به نظر می رسد گدازه ها پس از خروج از قله در آن جاری شده وبه طور امن مسیر خود را طی می کنند. باید توجه داشت اگرچه منطقه شکاف در شمال شرقی قله قرار داشته و بیشتر مناطق مسکونی اطراف این قله در بخش های جنوب و غرب آن متمرکز هستند اما برخی شهرها در نهایت می توانند در مسیر گدازه ها قرار گیرند.

کارشناسان در این زمینه اطمینان دادند که در شرایط فعلی،  رسیدن گدازه های آتشفشانی به مناطق پرجمعیت ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. این موضوع در حالی عنوان می شود که به گفته متخصصین،  اگر گدازه ها به منطقه شکاف دیگری به سمت جنوب غربی منتقل شوند، فقط بین چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا به مناطق مسکونی و پرجمعیت برسد. به گزارش سیناپرس، طی روزهای اخیر فعالیت لرزه ای اطراف مائونا لوآ افزایش یافت.این فعالیت ها ابتدا به شکل زمین ‌لرزه ‌های کوچک در زیر آتشفشان در ماه سپتامبر مخابره شده و با گذشت روزهای بعد، تعداد زمین ‌لرزه‌ها افزایش یافته و هشدارهای سونامی صادر شد.

به گزارش سیناپرس، ارتفاع قله این آتشفشان ۴ هزار و ۱۶۶ متر از سطح دریا است و زمانی که در سال ۱۹۵۰ فوران کرد، طی کمتر از ۳ ساعت گدازه های آتشفشانی به دریا رسیدند.آخرین فوران این قله در سال ۱۹۸۴ بود که به مدت ۲۰ روز گدازه ادامه داشت و فوران یکشنبه شب طولانی ترین دوره غیر فعال بودن آتشفشان در تاریخ ثبت شده را پایان داد.

منبع: foxnews