مسابقه بین المللی طبیعی دانان نوجوان در شیراز آغاز شد

اوگنی یونسف (Evgeny Yonosov) مبدع روسی این مسابقه بین المللی در سخنانی در آیین آغاز به این رقابت های علمی گفت: این مسابقه عرصه ای برای بروز استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان است. 
یونسف گفت: دانش آموزان شرکت کننده در این رقابت ها، نتایج پژوهش های خود در باره 17پرسش مفهومی از پیش اعلام شده در باره علوم فیزیک، زیست شناسی و شیمی به زبان انگلیسی ارائه می کنند. 
مبدع روسی مسابقه بین المللی طبیعی دانان نوجوان با ابراز خوشحالی از برگزاری این دوره از رقابت ها برای نخستین بار در ایران و به میزبانی دانشگاه شیراز اظهار کرد: حضور 12 تیم از ایران در کنار تیم هایی از دیگر کشورها نشان دهنده آن است که کشور میزبان مسابقه از جایگاه بالایی در زمینه علوم پایه برخوردار است. 
رئیس دانشگاه شیراز نیز در آیین گشایش چهارمین دوره مسابقه بین المللی طبیعی دانان نوجوان گفت:هدف این مسابقات، تشویق نوجوانان به انجام کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی است تا با اتکا به این تجارب، در آینده رشته های تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند. 
مجید ارشاد لنگرودی با اشاره به برگزاری کنفرانس های بین المللی و ملی مختلف در این دانشگاه، خطاب به شرکت کنندگان در این مسابقه ها گفت: اگر در این رقابت علمی بین المللی موفق به کسب مدال نشدید نگران نشوید. 
رئیس دانشگاه شیراز افزود: مساله اصلی و مهم، فرصت حضور در یک کشور دیگر و آشنایی با فرهنگ سایر کشورها و پیدا کردن دوستان جدید است و اگر با این دیدگاه در مسابقه ها شرکت کنید، همه شرکت کنندگان برنده این رقابت ها هستند. 
رئیس موسسه اندیشه های خلاق جوان آریایی به عنوان نماینده رسمی مسابقه بین المللی طبیعی دانان نوجوان در ایران نیز در این آیین بیان داشت: این مسابقه ها در رده سنی اصلی 12 تا 16 سال و همچنین رده سنی 16 تا 18 سال برگزار می شود. 
خانم ایزدی افزود: در این رقابت ها، دانش آموزان نتایج تحقیق های خود درباره 17پرسش مسابقه که روی سایت این رقابت علمی قرار داشت را به زبان انگلیسی ارائه می کنند و تیم های دیگر شرکت کننده آنها را به چالش می کشند. 
وی اظهار کرد: 81 دانش آموز از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، بلاروس، گرجستان و کرواسی در این رقابت علمی در قالب 16 تیم شرکت کرده اند. 
رئیس موسسه اندیشه های خلاق جوان آریایی اظهار کرد: در این مسابقه که تا یکم مردادماه 95 ادامه دارد، تیم هایی از شهرهای تهران، سمنان، شیراز، مشهد و زنجان به نمایندگی از دانش آموزان کشورمان حضور دارند. 
وی افزود: 21 نفر از شرکت کنندگان در قالب چهار تیم از کشورهای روسیه، بلاروس، گرجستان و کرواسی هستند. 
ایزدی گفت: 19 نفر از استادان و دانشجویان دوره دکترای دانشگاه شیراز و هشت داور از دانشگاه های بلاروس، آمریکا، روسیه، گرجستان، سوئیس، بلغارستان و کرواسی در سه بخش فیزیک، زیست شناسی و شیمی، داوری این رقابت ها را برعهده دارند. 
وی اظهار کرد: تیم های شرکت کننده از کشورهای گوناگون این فرصت را پیدا می کنند تا علاوه بر شرکت در یک رقابت علمی و دوستانه، با فرهنگ غنی کشور ایران نیز آشنا شوند. 
بنا بر اعلام سید محسن تقوی رئیس شورای سیاستگذاری چهارمین دوره مسابقه بین المللی طبیعی دانان نوجوانان، بازدید از بناهای فرهنگی گردشگری شیراز و استان فارس مانند آرامگاه های حافظ و سعدی و باغ ارم و مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت در برنامه های جنبی این رقابت علمی بین المللی گنجانده شده است. 
به گفته تقوی، این مسابقه در سال های قبل در کشورهای ترکیه، صربستان و بلغارستان برگزار شد و این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران (شیراز)میزبان این رقابت هاست. 
یک استاد بخش فیزیک دانشگاه شیراز نیز در سخنرانی علمی در آیین گشایش این مسابقه بین المللی به دیدگاه های مختلف درباره علم اشاره کرد و گفت: اگر با دیدگاه فلسفی و حل مساله به پدیده های طبیعی و همچنین خودمان نگاه کنیم می توانیم زندگی را زیباتر بسازیم. 
افشین منتخب گفت: علم گفتمان مشترک میان همه انسان هاست که می توانند از آن برای ساختن دنیایی بهتر بهره گیرند. 
دانش آموزان شرکت کننده در این مسابقه بین المللی در ادامه عکس یادگاری گرفتند و پس از آن، وارد مرحله اصلی مسابقه شدند. 
این رقابت علمی بین المللی جمعه اول مردادماه 95با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد. 
به گزارش ایرنا , بنا بر اعلام برگزار کنندگان، کشور چین میزبان دوره بعدی این رقابت هاست. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا