نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی برخورد یک شهاب سنگ با زمین

به گزارش سیناپرس،دانشمندان سازمان فضایی ناسا موفق شدند؛ محل برخورد یک سیارک کوچک با زمین را چند ساعت پیش از این رویداد پیش بینی کنند. این آزمایش واقعی نشان می دهد که ما می توانیم برخورد یک سیارک را از قبل پیش بینی کنیم.

هفته گذشته یک سیارک کوچک بر فراز آسمان انتاریوی کانادا وارد جو زمین شده و با سطح سیاره ما برخورد کرد. البته طی این حادثه، هیچ آسیب جدی گزارش نشده است اما این رویداد یک زمین آزمایشی عالی برای سیستم ارزیابی خطر ضربه پیشاهنگی ناسا بود. بر این اساس ناسا به خوبی موفق شد سیارک 2022 WJ1 را شناسایی و زمان و محل برخورد آن با زمین را محاسبه کند. به این ترتیب در غروب ۱۸ نوامبر این سیارک شناسایی و تنها چند ساعت بعد وارد جو زمین شد.

تشخیص و ردیابی سیارک هایی که در مسیر زمین قرار دارند، یکی از جنبه های حیاتی دفاع سیاره ای است و تلاش های سازمان های فضایی عمدتا بر روی سیارک های خطرناک متمرکز شده است. با این حال، همیشه خوب است که سیستم های فوق را در یک سناریوی واقعی آزمایش کنید.

به گزارش سیناپرس،سیارک  WJ1 2022 فقط یک متر عرض داشته و تنها سه و نیم ساعت قبل از برخورد با زمین شناسایی شد، اما ناسا توانست این سیارک را علی رغم کوچکی آن،  ردیابی کرده و پیش‌بینی کند که کجا وارد زمین می شود.

کلی فست، مدیر برنامه مشاهدات اجسام نزدیک به زمین در دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای ناسا در واشنگتن، روز گذشته طی مصاحبه ای در این رابطه گفت: سیستم دفاع سیاره ای ما واقعاً مهارت و آمادگی خود را با واکنش قابل قبول به این رویداد هشدار کوتاه نشان داد. چنین تجربیات بی‌ ضرری به ما این اطمینان را می ‌دهند که سیستم ‌های دفاع سیاره ‌ای ناسا قادر به اطلاع ‌رسانی پاسخ به احتمال برخورد جدی توسط یک شی بزرگتر هستند.

به گزارش سیناپرس، نکته جالب توجه این است که دو ساعت پیش از برخورد این سیارک با زمین، محل تصادم احتمالی آن در اطراف یک دریاچه واقع در استان انتاریو کانادا شناسایی شده و این موضوع به محققان اجازه داد تا برای این رویداد آماده شوند و حتی شهاب ‌سنگ ‌های کوچکی را که در اثر تجزیه جسم کیهانی آزاد می ‌شوند، ردیابی کنند.

شانتانو نایدو، مهندس ناوبری و پیشاهنگ ناسا در این رابطه گفت: اجرام کوچکی مانند این را فقط زمانی می توان تشخیص داد که بسیار نزدیک به زمین باشند، بنابراین اگر به سمت برخورد حرکت می کنند، زمان کمی برای واکنش وجود دارد. اپراتور ما این جسم را در زمانی مناسب کشف کرد و این موضوع امکان آزمایش سیستم ها و فراهم شدن فرصتی برای مطالعه دقیق پدیده فوق در اختیار دانشمندان قرار داد.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است این ششمین سیارکی است که قبل از برخورد با زمین در فضا ردیابی شده است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: iflscience

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل