نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع سیستمی پیچیده برای کنترل کربن توسط آئودی

به گزارش سیناپرس، دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهایی است که محیط زیست و حیات در کره زمین را تهدید می کند. متاسفانه تاکنون راهی برای مهار این ماده در طبیعت وجود نداشته و تنها مسیر ممکن برای نجات زمین، کاهش تولید این گاز است.

شرکت خودروسازی آئودی در یک پروژه جدید در حال طراحی سیستم پیچیده و کارآمدی است که قادر به جذب دی اکسید کربن از هوا بوده و می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط محیط زیست ایفا کند. این فناوری جذب مستقیم هوا یا به اختصارDAC  نام دارد.  فناوری ‌ای که گفته می شود  قادر است تغییری مهم و جدی در گرمایش جهانی ایجاد کند. البته این سیستم در حال حاضر در ابعاد کوچک آزمایش شده و باید به رشد و توسعه خود ادامه دهد.

طی این پروژه، کمپانی خودروسازی آئودی با همکاری شرکت اتریشی فناوری سبز Krajete برای توسعه مشترک سیستم های DAC همکاری می کند. کارخانه ای که اخیراً در اتریش تأسیس شده است بر اساس یک ماده فیلتر معدنی ایجاد شده که می تواند نسبت بالایی از مولکول های دی اکسید کربن را جذب کند. به گزارش سیناپرس،این مواد سپس در فرآیندی ویژه از نظر شیمیایی جذب شده و هوای فیلتر شده بدون CO2 به اتمسفر باز می گردد. پایه این فناوری بر اساس خاصیت رسوب و جذب مواد است برای نمونه برخی مواد می توانند روی مواد دیگر رسوب کرده و برخی مواد مانند آب می توانند توسط مواد دیگری از جمله اسفنج، جذب شوند.

در فرآیندی که توسط شرکت آئودی توسعه می‌یابد، شرایط دما و فشار مورد نیاز برای جمع‌آوری و حذف و سپس جذب مواد مورد نظر، یکسان است. در نتیجه، دی اکسید کربن بیشتری را می توان در هر بازه زمانی معینی حذف کرد.

به گزارش سیناپرس، همانند سایر روش ها، این فرآیند مقداری انرژی مصرف می کند که در این مورد انرژی مورد نیاز توسط یک سیستم فتوولتائیک در محل تامین می شود. باید توجه داشت که جذب دی اکسید کربن رقیق شده از هوای عادی انرژی بیشتری نسبت به فرایند به دام انداختن آن از یک منبع متمرکز، مانند دودکش ‌های صنعتی که دود را از کوره بیرون می برد، صرف می ‌کند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، امروزه ۱۸ نیروگاه DAC در اروپا، ایالات متحده و کانادا فعال هستند که حدود ۱۰ هزار تن دی اکسید کربن در سال جذب می کنند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر یازده نیروگاه جدید بر اساس این فناوری در حال ساخت هستند و اگر همه این کارخانه ها به نتیجه برسند، تا سال ۲۰۳۰ می توان پنج و نیم میلیون تن کربن از هوا به طور سالانه جذب کرده  و پیش بینی می شود این کربن ها در بستر دریا و در سازندهای زمین شناسی عمیق ذخیره شود. از سوی دیگر بخشی از این  CO2 جذب شده نیز به عنوان یک ماده خام مفید در نظر گرفته می شود. هنگامی که دی اکسید کربن با هیدروژن ترکیب شود برای ساخت سوخت های مصنوعی بدون کربن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مترجم: ابراهیم خسروپرست

منبع: autocar

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل