نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فین تک راهی برای توسعه اقتصادی

به گزارش سیناپرس، محققان کشورمان در یک پژوهش جدید، به بررسی نوآوری های پدیده نوظهور فین تک بر رشد اقتصادی ایران به شیوه سازگار با محیط زیست یا اصطلاحا رشد سبز پرداخته اند.

توسعه بخش مالی، همواره به عنوان یکی از مؤلفه های توسعه اقتصادی مطرح بوده است، اما اغلب، رشد اقتصادی با آلودگی های جدی زیستمحیطی نیز همراه است و در این حالت، رشد اقتصادی دیگر پایدار محسوب نمی شود. با توجه به این موضوع، امروزه دستیابی به رشد موسوم به رشد سبز که در آن مسائل زیست محیطی، جایگاهی ویژه دارند، به طور گسترده ای مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است. مفهوم رشد سبز برای اولین بار توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در سال 2005 پیشنهاد شد. این مفهوم، شبیه به توسعه پایدار است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته پذیرفته شده است.

با این حال، بنا بر گفته های صاحب نظران، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مدت هاست که حفاظت از محیط زیست را پرهزینه می دانند و نگرانند که توسعه پایدار، مانع رشد اقتصادی آن ها شود. رشد سبز، راهی برای ارتقای رشد و توسعه اقتصادی با جستجوی تعادل بلندمدت بین مخاطرات زیست محیطی و رشد اقتصادی است. در این میان، زمینه های دیجیتالی شدن و پایداری، موجب ایجاد تحول اساسی در خدمات مالی گشته و فناوری جدید مالی موسوم به فین تک را ایجاد کرده است. فین تک، دسترسی گسترده تر به خدمات مالی را ترویج می کند؛ تراکنش های مالی را گسترش داده و هزینه انتقال پول را کاهش می دهد؛ فرصت های شغلی جدیدی را ایجاد می کند؛  بر تولید و عملکرد شرکت ها تأثیر می گذارد و از این رو می تواند بر اقتصاد و محیط زیست مؤثر باشد.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد اقدام به انجام یک مطالعه پژوهشی کرده اند که در آن تاثیرات نوآوری فین‌تک بر رشد سبز در ایران مورد بررسی و ارزیابی علمی واقع شده است.

در این تحقیق، پژوهشگران فوق، داده‌های مدنظر را به صورت فصلی طی دوره زمانی 1400-1392 با استفاده از یک الگوی علمی خاص به نام ARDL تجزیه و تحلیل کرده اند.

نتایج این تحقیق نشان می دهدکه با گسترش یک درصدی توسعه خدمات فین‌تک، رشد سبز به میزان 44/0 درصد بهبود می‌یابد.

بنابر گفته هادی اسماعیل پور مقدم، استادیار و پژوهشگر گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد و همکارش،نوآوری فین‌تک ضمن کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت خدمات مالی، از طریق اعتبار سبز و سرمایه‌گذاری سبز موجب بهبود رشد اقتصادی سبز ‌می‌گردد. بنابراین اقداماتی در جهت نظام‌مندی، یکپارچگی و هم‌افزایی توسعه خدمات فین‌تک از طریق گسترش سرمایه‌گذاری سبز و بهبود محیط زیست، می‌تواند به بهبود رشد سبز کشور کمک نماید.

آن ها می افزایند: سطح نوآوری علوم مالی و فناوری می تواند رشد سبزرا ارتقا دهد. رشد سبز و رشد پایدار وابسته به محرک نوآوری های علمی و فناوری هستند و از این طریق، با بهبود کارایی، بهره وری فعالیت ها را افزایش داده و درنتیجه رشد سبزرا تقویت می کنند.

بر این اساس، اقداماتی در جهت نظام مندی، یکپارچگی و هم افزایی توسعه خدمات فین تک می تواند به بهبود رشد سبز کمک نماید. ترویج فعالانه اجرای دستاوردهای نوآوری فین تک و تسهیل مکانیسم انتقال نوآوری فین تک برای ترویج رشد سبز سودمند است. با این حال، همچنان لازم است نظارت بر نوآوری فین تک تقویت شود تا از تأثیر نامطلوب ریسک های فین تک جلوگیری شود و در عین حال توسعه نوآوری فین تک به طور مداوم تقویت شود.

اسماعیل پور مقدم و همکارش اذعان داشتند:البته در این راستا می بایست به اقداماتی همچون تعیین تکلیف و روشن نمودن مرز وظایف نهادهای قانون گذاری فین تک، مشارکت دادن ذینفعان در تهیه پیش نویس های قانونی و استفاده از نظرات مشورتی در مقیاس وسیع، ایجاد محیط های آزمایشی برای سرعت بخشیدن به ورود مطمئن نوآوری ها به محیط کسب و کار، تقویت نظام های احراز هویت و اعتبارسنجی در سطح ملی، یکسان سازی مقررات و استانداردهایی که امکان گسترش فعالیت فین تک ها را در جغرافیای وسیع تر ممکن سازد، حفاظت از حقوق مصرف کنندگان و کاهش ریسک های مرتبط و ایجاد امکان همکاری میان فین تک ها با مؤسسات مالی سنتی، بیش از پیش اهتمام ورزید.

به گزارش سیناپرس، این یافته های ارزشمند در فصل نامه «پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران» متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل