جذب گسترده دانشجویان دکتری، فرصت نیست

مصطفی زندیه، دکترای مهندسی صنایع در گفتگو با سیناپرس افزود: هم اکنون در برخی واحدهای دانشگاهی شاهد هستیم که حتی گاهی تعداد دانشجویان دکتری، بیشتر از تعداد دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شده است.

وی تاکید کرد: تعداد دانشجویانی که به خاطر انگیزه علم آموزی و ارتقای دانش خود به تحصیل در مقطع دکتری می پردازند، کمتر از قبل شده است و این روزها برخی دانشجویان دکتری، صرفا برای داشتن مدرک دکتری و حتی گاهی برای چشم و هم چشمی به مقطع دکتری پای می گذارند. عده ای هم به دلیل ارتقای موقعیت شغلی و گروهی دیگر هم برای بهتر شدن فرصت های شغلی در آینده، پای در دوره دکتری گذاشته اند، در حالی که دانشجوی مقطع دکتری باید طالب و شیفته علم آموزی باشد و این هدف، مهم ترین انگیزه اش برای ادامه تحصیل در این مقطع حساس باشد.

به گفته این استاد دانشگاه، افزایش بی حساب و کتاب ظرفیت دانشجویان دکتری، اعتبار و کیفیت دوره های دکتری را هم زیر سوال می برد. حتی با جذب گسترده دانشجویان دکتری، برای آن گروه از دانشجویان دکتری فعال و درس خوان هم مشکل پیش می آید، چون مدرک دکتری، آن اعتبار و جایگاه علمی اش را از دست می دهد و در نهایت این دانشجویان فعال، متضرر خواهند شد.

زندیه خاطرنشان کرد: متولیان نظام آموزش عالی باید برای این چالش، هر چه سریع تر فکری بکنند و کنترل بیشتری روی کمیت و کیفیت فرآیند جذب دانشجویان دکتری داشته باشند. نباید درهای دانشگاه ها براحتی و بدون هیچ محدودیتی به روی داوطلبان دوره دکتری باز باشد، بلکه باید فیلترهای علمی متعددی وجود داشته باشد تا فقط داوطلبان باسواد و علاقه مند به ادامه تحصیل در دوره دکتری پذیرفته شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هشدار داد: در صورت تربیت بی قید و ضابطه دانشجویان دکتری، در آینده نیز با مشکلات آموزشی متعددی روبرو خواهیم شد، زیرا بسیاری از همین دانشجویان فعلی دوره دکتری، بعدها در دانشگاه ها تدریس می کنند و در نتیجه، کیفیت محتوای آموزشی منتقل شده به دانشجویان آینده نیز افت خواهد کرد.

گفتگو: امین جلالوند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا