نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت واکسن احتمالی علیه باکتری های ایجاد کننده عفونت ادراری

کشت ادرار

تیمی از محققان دانشگاه دوک واکسنی را علیه باکتری E. coli (UPEC)، نوعی باکتری که باعث عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) در انسان می‌شود، ساخته‌اند.
به گزارش سیناپرس شعبه همدان، این گروه در مقاله خود که در مجله Science Advances منتشر شده است، نحوه ساخت واکسن خود و عملکرد آن را هنگام آزمایش بر روی موش و خرگوش شرح می دهد.
عفونت‌های دستگاه ادراری در زنان شایع‌تر است و می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در حین ادرار شود، همچنین می‌تواند منجر به عوارض دیگری شود که در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. چنین عفونت هایی به طور کلی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. متأسفانه، برخی از زنان دچار عفونت های مزمن می شوند، به این معنی که آنها چندین بار در سال دچار عفونت ادراری می شوند.
در چنین شرایطی، ادامه تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها مشکل‌ساز می‌شود، زیرا این آنتی‌بیوتیک‌ها همه باکتری‌های روده را از بین می‌برند که منجر به سایر مشکلات روده می‌شود. در این تلاش جدید، محققان رویکرد جدیدی را برای مقابله با عفونت‌های ادراری اتخاذ کرده‌اند، به‌طور کلی از مصرف آنتی‌بیوتیک اجتناب می‌کنند و قرصی را ایجاد می‌کنند که تنها باکتری‌های عامل عفونت را هدف قرار می‌دهد.
دانشمندان سال‌هاست که تلاش کرده‌اند واکسنی برای عفونت‌های ادراری بسازند، اما شکست خورده‌اند، عمدتاً به دلیل مشکلاتی در دریافت دارو برای نفوذ به مخاط سلولی که دیواره‌های دهان، گلو و مجاری ادراری را می‌پوشاند. برای غلبه بر این مشکل، محققان روش‌های مختلفی را امتحان کردند که شامل دستکاری داروهایی بود که قادر به نفوذ به مخاط سلولی بودند.
آنها نوعی نانوالیاف پپتیدی ایجاد کردند که نه تنها می تواند به مخاط نفوذ کند، بلکه می تواند سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و مبارزه با UPEC با قرار دادن آن در معرض سه پپتید که روی سطح باکتری قرار دارند، آموزش دهد.
روش تحویل واکسن به دلیل شباهت‌های بین غشاهای مخاطی پوشاننده دستگاه ادراری و دهان، باعث ایجاد پاسخ ایمنی در دستگاه ادراری می‌شود. قرص هایی که تیم ایجاد کردند به صورت زیر زبانی تجویز می شدند و در بزاق حل می شوند.
در آزمایش واکسن خود روی موش و خرگوش، محققان دریافتند که آن را به اندازه آنتی بیوتیک های سنتی موثر است و مشخص کردند که استفاده مکرر از آن منجر به مشکلات گوارشی نمی شود. اگر ثابت شود که واکسن در انسان مؤثر است، تعداد آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و پیشرفت مقاومت باکتریایی به آنتی‌بیوتیک‌های موجود را کاهش می‌دهد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل