نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا زنان در به خاطر سپردن کلمات بهتر از مردان هستند

سینا

کتاب های درسی و کتب علوم عامه ادعا می کنند که زنان در یافتن و به خاطر سپردن کلمات برتر هستند، اما آیا این درست است.

به گزارش سینا پرس فارس، مارکو هیرنشتاین، استاد دانشگاه برگن، نروژ، می گوید: مزیت زن در طول زمان و طول عمر ثابت است، اما نسبتاً کوچک است، کنجکاوی این استاد دانشگاه برای آن است که چگونه متغیرهای بیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی بر تفاوت‌های جنسی، جنسیتی در مهارت‌های شناختی و همچنین مکانیسم‌های مغزی نهفته تأثیر می‌گذارند.

هیرنشتاین می گوید، ما فکر می کردیم زنان بهتر هستند و تاکنون تمرکز بیشتر روی توانایی‌ها بوده است که مردان در آن برتری دارند. با این حال، در سال های اخیر تمرکز بیشتر به سمت زنان معطوف شده است.

منشأ این تفاوت‌های جنسی، در مقابل پرورش و عواقب بالقوه این تفاوت‌ها موضوعاتی داغ در جامعه بوده است که آیا مردان و زنان استعدادهای متفاوتی برای مشاغل مختلف دارند.

کتاب های درسی و کتب علوم عمومی نشان می دهد که زنان در جستجوی کلمات بهتر از مردان هستند. به عنوان مثال، هنگام شناسایی اسم هایی که با حرف “F” شروع می شوند یا کلماتی که در یک دسته بندی خاص قرار می گیرند، مانند میوه ها یا حیوانات. علاوه بر این، به عنوان یک “واقعیت” ثابت شده است که زنان در به خاطر سپردن کلمات بهتر هستند.

با این حال، نتایج واقعی بسیار متناقض‌تر از آن چیزی است که کتاب‌های درسی نشان می‌دهند: مطالعات دیگر یک مزیت زن را نشان می‌دهند، برخی مزیت مردانه را گزارش می‌کنند و برخی اصلاً هیچ مزیتی نمی‌دانند.

بیشتر مهارت‌های فکری، تفاوت‌هایی را در میانگین عملکرد بین زنان و مردان نشان نمی‌دهند یا بسیار ناچیز هستند. با این حال، زنان در برخی از وظایف برتر هستند، در حالی که مردان در برخی دیگر به طور متوسط.

ارتباط حیاتی برای تشخیص زوال عقل

نتایج حداقل از دو جهت مرتبط هستند. اول، آنها کمک می کنند تا روشن شود که آیا مزیت زن واقعی است یا خیر. دوم، دانستن این تفاوت جنسیت، جنس برای تفسیر نتایج ارزیابی‌های تشخیصی، که در آن توانایی‌ها اغلب آزمایش می‌شوند، مهم است.

به عنوان مثال، برای تعیین اینکه آیا فردی دچار زوال عقل است یا خیر. دانستن اینکه زنان به طور کلی در آن وظایف بهتر هستند، برای جلوگیری از عدم تشخیص کمتر زنان، به دلیل میانگین عملکرد پایه بهتر آنها، حیاتی است. و برای مردان: تشخیص بیش از حد آنها به دلیل عملکرد پایه پایین‌ترشان.

محققان دریافتند که زنان در واقع بهتر هستند. این مزیت کوچک است اما در طول 50 سال گذشته و در طول عمر یک فرد ثابت است.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل