اسکن سه بعدی سواحل برای رهایی از زباله ها

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که انسان ها برای کره زمین به وجود آورده اند را می توان پر کردن اقیانوس ها با زباله های پلاستیکی دانست. به همین دلیل نیز دانشمندان به دنبال راه های مختلفی می گردند تا بتوانند با پاکسازی این زباله ها به سراغ بهبود شرایط اقیانوس ها و دریاها بروند. در این میان روشی جدید ابداع شده است که بر اساس آن می توان با استفاده از اسکن سه بعدی لیزری به سراغ اندازه گیری دقیق میزان زباله ها در محیط های آبی رفت و به این ترتیب دریافت که کدام قسمت ها به بیشترین توجه و ضرورت برای نظافت نیاز خواهند داشت.

این روش که point cloud نام گرفته است می تواند با استفاده از روش شناسایی فاصله به کمک لیزر، به شمارش زباله های موجود در سواحل دست بزند و به کمک آن می توان تعیین کرد که کدام ساحل بیشتر از سواحل دیگر در خطر قرار دارد و باید به سرعت به آن رسیدگی کرد.

البته این اسکنر به صورت دقیق تر بر روی سواحل تمرکز دارد تا بتواند زباله های پلاستیکی متعددی که به ساحل کشانده می شوند را تحلیل کند. این طرح توسط دانشمندی از دانشگاه شانگهای در شرق چین ارائه شده است که این فرد یک محقق برجسته در زمینه پژوهش های ساحلی به حساب می آید. این دانشمندان ژوجین دای نام دارد معتقد است که پلاستیک ها و سایر زباله ها موجب شده اند تا سواحل از زیبایی لازم برای گذراندن تعطیلات برای انسان ها و قرار دادن عکس در شبکه های اجتماعی برخوردار نباشند ولی مشکل اصلی برای ماهی ها و موجودات آبزی و مرغان دریایی است زیرا با ورود پلاستیک به منابع غذایی آنها، این موجودات در خطر جدی نابودی قرار گرفته اند.

در کشورهایی مانند آمریکا، در بیشتر موارد نظافت سواحل به صورت داوطلبانه و توسط تیم های دوستدار محیط زیست انجام می شود و کشورهای اروپایی نیز نگرانی های خود را با کمک به مراکز دولتی جهت پاکسازی سواحل نشان داده اند. با این وجود این روند دستی نمی تواند به اندازه کافی موثر باشد. روش جدید ارائه شده می تواند دیدی سه بعدی را ارائه کند که در مقایسه با روش هایی که در کشورهایی مانند ژاپن انجام می شود (عکس برداری از سواحل و تحلیل میزان زباله ها که می تواند به واسطه دو بعدی بودن عکس و وضعیت آب و هوایی با نوسان دقت همراه شود) بسیار دقیق تر است.

به این ترتیب این روش که point cloud نام گرفته است می تواند با استفاده از روش شناسایی فاصله به کمک لیزر، به شمارش زباله های موجود در سواحل دست بزند و به کمک آن می توان تعیین کرد که کدام ساحل بیشتر از سواحل دیگر در خطر قرار دارد و باید به سرعت به آن رسیدگی کرد.

منبع: richarddawkins

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا